Transformation and impact of higher education in Korea and Mexico
a comparative analysis
DOI:
https://doi.org/10.29059/educiencia.v6i1.200Keywords:
Educación Comparada, Educación Superior, Sistema EducativoAbstract
This work provides a comparative exercise on the impact that higher education can have on the socio-economic development of two countries on different continents, Mexico and South Korea, and seeks to emphasize the role of human resources training and qualification as essential aspects for a country’s economic growth and social development. For this purpose, it describes the coverage indicators, the characteristics of both education systems, the investment of economic resources, the perception of educational quality, among others; some reflections are made upon them, the differences between the two educational sytems both in the field of educational policies implemented, as well as the transcendence, efficiency and effectiveness of these and their reflection in national indicators. This comparative analysis is further particularized, when considering a Korean university and a Mexican university focusing on the postgraduate course and its impact on the environment and productive life.
References
KAIST (28 de septiembre de 2020). KAIST.Recuperado de https://www.kaist.ac.kr/en/html/kaist/01.html#0112
KAIST EE (02 de octubre de 2020). KAIST EE. Recuperado de https://ee.kaist.ac.kr/node/466?language=en
Korea (26 de septiembre de 2020). Korea.net.Recuperado de http://spanish.korea.net/Government/Administration/President-Moon-Jae-in
KOSIS (26 de septiembre de 2020). Source: Korean Educational Development Institute, Statistics of Education. Recuperado de http://kosis.kr/eng/index/index.do
OCDE (2020). “México”, in Education at a Glance 2020: OECD Indicators,. Paris.: OECD Publishing,. doi:https://doi.org/10.1787/f5a2f565-es
Ocegueda, J., Miramontes, M., Moctezuma, P.,& Mungaray, A. (2017). Análisis comparado de la cobertura de la educación superior en Corea del
Sur y Chile: una reflexión para México. Perfiles Educativos, Vol XXXIX(num 155), 141-159.
OECD (2020). “Korea”, in Education at a Glance 2020: OECD Indicators. Paris: OECD. doi:https://doi.org/10.1787/045cc436-en
SEP (3 de octubre de 2020). Gobierno de México. Recuperado de https://www.gob.mx/sep/es/
articulos/boletin-no-139-presenta-sep-acciones-de-salud-e-higiene-para-garantizar-un-regreso-seguro-a-las-aulas-para-el-ciclo-escolar-20-21?idiom=es
SEP (2020). Principales cifras del sistema educativo nacional 2019-2020. SEP, Dirección General de Planeación, Programación y Estadística Educativa. Ciudad de México. SEP.
SEP (26 de septiembre de 2020). SEP. Recuperado de: https://www.gob.mx/sep/acciones-y-programas/vision-y-mision-de-la-sep?state=published TecNM (2018). Anuario Estadístico 2018. Ciudad de México: TecNM.
TecNM (03 de octube de 2020). Decreto de creación del Tecnológico Nacional de México. Obtenido de https://www.tecnm.mx/pdf/jur%C3%ADdico/decreto_tecnologico_nacional_mexico.pdf
TECNM (03 de octubre de 2020). Tecnológico Nacional de México. Recuperado de https://www.
tecnm.mx/?vista=Historia
UNESCO (2014). Higher Education in Asia: Expanding Out, Expanding Up. The rise of graduate education and university research UNESCO. Institute for statics. Canada: UNESCO. doi:http://dx.doi.org/10.15220/978-92-9189-147-4-en
UNESCO (2018). TVET Country profile: Republic of Korea, November 2018. UNESCO-UNEVOC International Centre for Technical and
Vocational Education and Training. Alemania:UNESCO-UNEVOC.
United Nations. (25 de septiembre de 2019). Departament of Economic and Social Affairs, Population Division. World Population Prospects 2019, Online Edition. Rev 1. USA: United Nations.Obtenido de World Population Prospects 2019,
Online Edition. Rev. 1.: https://population.un.org/wpp/Download/Standard/Population/
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Derechos de autor (copyright)
Los autores concederán por escrito a la revista Educiencia la propiedad de los derechos de autor, lo que permite que su artículo y materiales puedan ser reproducidos, publicados, editados, fijados, comunicados y transmitidos públicamente en cualquier forma o medio, así como su distribución en el número de ejemplares que se requieran y su comunicación pública, en cada una de sus modalidades, incluida su puesta a disposición del público a través de medios electrónicos, ópticos o de cualquier otra tecnología, para fines exclusivamente científicos, culturales, de difusión y sin fines de lucro.