Socioformation and institutional evaluation in Baccalaureate
DOI:
https://doi.org/10.29059/educiencia.v6i1.202Keywords:
Evaluation, group work, upper secondaryAbstract
The purpose of this paper was to analyze, from a socio-formative approach, an institutional evaluation performed by the Council for the Evaluation of Upper Secondary Education. The evaluation assessed the perceptions of the teaching, administrative and management staff of the Agricultural Technological Highschool Center. The design was a concurrent nested or embedded dominant model. There were 22 participants (11 men and 11 women) with teaching, administrative and managerial positions. The instrument used here consisted of 26 items and was developed based on three categories of collaborative
work in educational institutions: synergistic performance, performance with metacognition and interaction with assertive communication. It was concluded that there is a predominating positive perception regarding the importance of significant experiences gained through collaborative work and regarding the
impact of PC-SINEMS evaluations on student academic performance. Managerial function, infrastructure and commitment were identified as areas of opportunity in the institutional evaluation.
References
de Investigación Educativa, 17(3), 79-93. Recuperado de: http://redie.uabc.mx/vol17no3/contenido-becerra-reidl.htm
Carrillo, M. (2008). Propuesta de sistema de evaluacion de indicadores de educacion media superior y superior en el distrito federal. Recuperado
de: http://www.ieia.com.mx/materialesreuniones/1aReunionInternacionaldeEvaluacion/PONENCIAS18Septiembre/1.Calidadyestandares/CE.2MarioCarrillo.pdf...
Cáceres, M., Pérez, C., Chong, M. y De la Rosa,N. (2016). La evaluación de las instituciones educativas para el ingreso en el Sistema Nacional del Bachillerato. Reflexiones teóricas-metodológicas. En Revista de Educación, Cooperación y Bienestar Social IEPC. 10(1), 59-68.
Cázares, R., y Gallardo, S. (2010). El enfoque de competencias y el currículum del bachillerato en México. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 8(1), 481-508.
CIFE. (2013). Inicio de la socioformación. Recuperado de: https://cife1.wordpress.com/tag/socioformacion/
COPEEMS. (2016). Bienvenidos a Copeems.Recuperado de: http://www.copeems.mx/
Cuglievan, G., y Rojas, V. (2008). La gestión escolar en el marco de la autonomía: una mirada desde el cotidiano a cinco instituciones educativas
estatales de Lima. En M. Benavides (Ed.). Análisis de programas, procesos y resultados educativos en el Perú: contribuciones empíricas para el debate. (págs. 297-342). Perú:Grade.
Diario Oficial de la Federación. (2012). DECRETO por el que se declara reformado el párrafo primero; el inciso c) de la fracción II y la fracción V del artículo 3o., y la fracción I del artículo 31 de la Constitución Política de los Estados Unidos Mexicanos. Recuperado de: http://www.dof.gob.mx/nota_detalle.php codigo=5233070&fecha=09/02/2012
Díaz, D. y Delgado, M. (2015). Propuesta de Competencias Gerenciales Desde la Socioformación Para Directivos de las Instituciones Educativas de Chiclayo. Educare et Comunicare 1 (4) 19–33.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Derechos de autor (copyright)
Los autores concederán por escrito a la revista Educiencia la propiedad de los derechos de autor, lo que permite que su artículo y materiales puedan ser reproducidos, publicados, editados, fijados, comunicados y transmitidos públicamente en cualquier forma o medio, así como su distribución en el número de ejemplares que se requieran y su comunicación pública, en cada una de sus modalidades, incluida su puesta a disposición del público a través de medios electrónicos, ópticos o de cualquier otra tecnología, para fines exclusivamente científicos, culturales, de difusión y sin fines de lucro.