Development of skills with the use of technological instruments and variation

Authors

  • Jemima de Eden Gutiérrez Salce Universidad Autónoma de Tamaulipas
  • Evelia Reséndiz Balderas Universidad Autónoma de Tamaulipas

DOI:

https://doi.org/10.29059/educiencia.v6i1.205

Keywords:

Skills, technological instruments, variation, movement

Abstract

This work was carried out in Ciudad Victoria, Tamaulipas, Mexico. The objective was to develop skills in 1st grade of lower secondary school students, through technological instruments, to interpret the variation of movement situations, to graph them and apply it to contexts of daily life. To do this, an activities booklet
was created where students had to interpret and graph motion situations, supporting with the use of images with motion animation and the use of a motion sensor that graphed on the screen. The results of this work were favorable, achieving to some extent the stated objective.

References

Briceño, E., y Cordero, F. (2012). Un estudio del uso de tecnología en situaciones de modelación del movimiento. Memorias del Primero Coloquio de Doctorado, pp.203-212. Cinvestav-IPN, México.
Briceño, E., y Cordero, F. (2015). Conozca al Sr.Movimiento. Actividades de interpretación gráfica de movimiento. En La ciencia desde el niño(a):
porque el conocimiento también se siente (pp. 47–60). Barcelona: Gedisa.
Cantoral R., y Farfán, R. (2008) Socioepistemología y matemáticas. Acta Latinoamericana de Matemática Educativa Vol. 21, pp.740-753. Recuperado
de: https://www.clame.org.mx/documentos/alme21.pdf
Cantoral, R. (2016). Teoría Socioepistemológica de la matemática educativa: estudios sobre la construcción social del conocimiento. México: Gedisa.
Correa Gutiérrez, S., Reséndiz Balderas, E., Salazar
Blanco, M., y Sánchez Gutiérrez J. (2016). Diseño de objetos de aprendizaje de matemáticas básicas (Geometría). México: Pearson.
Herrera García, K., y Dávila Araiza, M. (2020). Reflexión didáctico-matemática de profesores en formación inicial a través del diseño de tareas matemáticas. Acta Latinoamericana de Matemática Educativa, Vol. 33 (1), pp.580-590. Recuperado
de: https://www.clame.org.mx/documentos/alme33_1.pdf
Ibarra Cruz, S., y Rodríguez Gómez, J. (2020). Percepciones hacia el uso de la tecnología en la enseñanza de las matemáticas en estudiantes normalistas. Acta Latinoamericana de MatemáticaEducativa, Vol. 33 (1), pp.698-706. Recuperado de: https://www.clame.org.mx/documentos/
alme33_1.pdf
Plan Nacional para la Evaluación de los Aprendizajes PLANEA (2019). Resultados ciclo escolar 2018-2019. México: Secretaría de Educación Pública.
Santacruz Rodríguez, M. (2009). La gestión del profesor desde la perspectiva de la mediación instrumental. 10° Encuentro Colombiano de matemática educativa. Recuperado de: https://core.ac.uk/download/pdf/12341336.pdf
Saucedo, A. (2014). La modelación como eje para la implementación de un laboratorio tecnológico en un aula de bachillerato. (Tesis de maestría no publicada), Universidad Autónoma de Zacatecas,México.
Secretaría de Educación Pública. Programa de estudios (2017). Matemáticas. Educación secundaria. México: Secretaría de Educación Pública.

Published

2021-01-31

How to Cite

Gutiérrez Salce, J. de E., & Reséndiz Balderas, E. (2021). Development of skills with the use of technological instruments and variation. EDUCIENCIA, 6(1), 06–17. https://doi.org/10.29059/educiencia.v6i1.205

Issue

Section

Estudios