About walls and bridges

clandestine students in the Trump era

Authors

  • Marco Navarro Leal

DOI:

https://doi.org/10.29059/educiencia.v3i2.100

Keywords:

migrations, illegal migrants, dreamers.

Abstract

With the purpose of gaining an approximation to a reflexive evaluation on the measures that the Mexican federal government implemented to attend the repatriation of undocumented migrants from the United States, in the context of the xenophobic measures of President Donald Trump, a review of theoretical approaches that seek to explain migration allows to explore its dimensions, especially in regard to minors and students with unauthorized stay, to proceed with the assessment of the last reforms made to the General Education Law and its impact  on  higher  education. 

 

References

Amado, A. (13 de diciembre de 2016). Primera plana. Noticias. Obtenido de Hay 60 mil menores repatriados en los últimos 10 años: semigrante: http://primeraplananoticias.mx/portal/hay-60-mil-menores-repatriados-en-los-ultimos-10-anos-semigrante/
Bolaños Guerra, B. (2012). Extraneus y extrareus. Las biopolíticas de la migración. En Y. Castro Neira, La migración y sus efectos en la cultura (págs. 21-42). México: CONACULTA.
Center, I.P. (2012). Who and where the DREAMers are, revised estimates. Washington, DC: Author. Washington, DC: Autor.
Centro de Estudios Migratorios. (2016). Niñas, niños y adolescentes migrantes irregulares, desde y en tránsito por México. México: Secretaría de Gobernación.
Excelsior. (20 de Enero de 2016). Un millón de dólares por minuto, lo que vale la relación México-EU. (Redacción, Ed.) Excelsior. Recuperado el 2 de mayo de 2017, de Un millón de dólares por minuto, lo que vale la relación México-EU
Goldthorpe, J. E. (1973). The sociology of the third world. Disparity and involvement. Cambridge: Cambridge University Press.
Green, P. (Spring de 2003). The undocumented. Educating the children of migrant workers in America. Bilingual Research Journal, 27(1), 51-71.
Kilburn, J., San Miguel, C., & Hoon Kuak, D. (2013). Is fear of crime splitting the sister cities? The case of Los Dos Laredos. Cities, (34), 30-36.
Lissardy, G. (17 de noviembre de 2016). BBC Mundo. Recuperado el 5 de mayo de 2017, de Empleos, deportados, muertes: las verdaderas cifras del gobierno de Barack Obama: http://www.bbc.com/mundo/noticias-internacional-38013701
Merlos, A., & Arvizu, J. (16 de enero de 2010). Crece cifra de niños migrantes. El Universal, pág. 1.
Navarro Leal, M. A., & Saavedra Rodríguez, G. (Enero-junio de 2011). Alumnos migrantes con experiencia escolar en los Estados unidos. Alter. Enfoques críticos, II (3), 17-33.
Peña López, A. A. (2012). Migración internacional y superexplotación del trabajo. México: ITACA. Regeneración. (24 de marzo de 2017).
Regeneración. Recuperado el 6 de mayo de 2017, de Dreamers deportados ante el endurecimiento de las políticas migratorias de Trump: http://regeneracion.mx/dreamers-deportados-ante-el-endurecimiento-de-las-politicas-migratorias-de-trump/
Santibañez, J. (1998). Características de la migración de mexicanos hacia y desde Estados Unidos. En M. A. Castillo, A. Lattes, & J. Santibañez, Migración y fronteras (págs. 301-328). Tijuana: El Colegio de la Frontera.
Spener, D. (2007). Cruces clandestinos: migrantes, coyotes y capital social en la frontera noreste de México-Sur de Texas. En S. Arzaluz Solano, La migración a Estados Unidos y la frontera noreste de México (págs. 119-168). México: El Colegio de la Frontera Norte y Miguel Angel Porrúa Editor.
Suarez-Orozco, M. (2004). Formulating identity in a globalized world. En M. Suarez-Orozco, & D. Qin-Hilliard, Globalization: culture and education in the new millenium (págs. 173-202). Berkeley, California: University of California Press.
Torres Ramirez, C., Rodríguez Padrón, F., & Ramirez Raymundo, R. (Febrero 2017). Atención educativa para dreamers en retorno: la iniciativa preferente y las tareas del sistema. Instituto Belisario Domínguez, Dirección General de Investigación Estratégica. México: Senado de la República.

Published

2018-12-07

How to Cite

Navarro Leal, M. (2018). About walls and bridges: clandestine students in the Trump era. EDUCIENCIA, 3(2), 06–13. https://doi.org/10.29059/educiencia.v3i2.100