Perception of graduates about the Sociology program of UAT
A constructivist approach
DOI:
https://doi.org/10.29059/educiencia.v6i1.206Keywords:
Sociología, sociólogos, egresados, constructivismoAbstract
This article is part of a broader follow-up study of outcomers from the sociology program at the Autonomous University of Tamaulipas, and takes into
consideration the opinion that graduates have about the career they chose; this is important because it contributes to the dissemination of the educational
program and helps to identify its strengths and weaknesses. Such analysis is carried out under the constructivist theory, as a framework for the social
construction of student centered knowledge. The study is quantitative, the questionnaire contains 21 items and was answered by 59 graduates registered
in the Millennium III versión of the program. The results show a positive opinion about the career, it helped to build the professional path, they can use
the knowledge acquired in their daily life, and 73% of the graduates are currently working and they would go back to the program if they had the opportunity.
References
Castro Méndez, N., Suárez Cretton, X. (2019). Una experiencia de creación, uso y valoración, de un repositorio de tesis de investigación en la educación superior. Revista Cubana de Educación Superior, 38(3).
Hernández Martínez, D. C. (2019). Del enfoque adecuacionista al enfoque basado en competencias: una mirada hacia la inserción al mercado laboral
de los egresados de sociología. Sociológica, 34(98), 189-219.
Islas Mondragón, D. (2016). La distinción metodológica entre lenguaje teórico y el lenguaje observacional: Un análisis epistemológico. Andamios, 13(31), 37-59.
UAT (2008). Plan de estudios Millenium III. Licenciado en sociología, Universidad Autónoma de Tamaulipas
Rivera Michelena, N. (2016). Una óptica constructivista en la búsqueda de soluciones pertinentes a los problemas de la enseñanza-aprendizaje. Educación Media Superior, 30(3), 609-614.
Rodríguez Palmero, M. L. (2008). La teoría del aprendizaje significativo en la perspectiva de la psicología cognitiva. Recuperado de https://drive. google.com/file/d/0B8DdkpOUq2NsT29fZ3Rk-THRjZkk/view
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Derechos de autor (copyright)
Los autores concederán por escrito a la revista Educiencia la propiedad de los derechos de autor, lo que permite que su artículo y materiales puedan ser reproducidos, publicados, editados, fijados, comunicados y transmitidos públicamente en cualquier forma o medio, así como su distribución en el número de ejemplares que se requieran y su comunicación pública, en cada una de sus modalidades, incluida su puesta a disposición del público a través de medios electrónicos, ópticos o de cualquier otra tecnología, para fines exclusivamente científicos, culturales, de difusión y sin fines de lucro.