Entrepreneurial culture and entrepreneurial intention in university students. Empirical analysis in a Mexican university

Authors

  • David Josué Ortíz González
  • Julio César Castañón Rodríguez

DOI:

https://doi.org/10.29059/educiencia.v10i1.288

Keywords:

entrepreneurial intention, entrepreneurial culture, university students

Abstract

This study examines the relationship between university
entrepreneurial culture and entrepreneurial
intention among students at a university in Tamaulipas,
Mexico, a key topic for fostering economic and
social development. Using a quantitative approach,
a survey was administered to 334 students, and
the results indicate a statistically significant but weak relationship between the variables studied. This finding suggests the presence of other relevant factors in the decision to start a business, such as Self-efficacy, family support, and the economic environment.
The results highlight the need to redesign educational strategies to strengthen their impact on promoting entrepreneurship in universities.

References

Alvarado, A., Valdivia, M., De la Torre, H. y Araiza, M. A. (2022). Estudio de género sobre la intención emprendedora en la universidad tecnológica El Retoño, México. Telos, 24(3), 749-769. https://doi.org/10.36390/telos243.18 DOI: https://doi.org/10.36390/telos243.18

Araya-Pizarro, S. C. (2020). Impact of Entrepreneurship Education on University Students with Entrepreneurial Intentions. Revista Educación, 45(2), 593-611. https://doi.org/10.15517/revedu.v45i1.43748 DOI: https://doi.org/10.15517/revedu.v45i1.43748

Bae, T. J., Qian, S., Miao, C. y Fiet, J. O. (2014). The Relationship between Entrepreneurship Education and Entrepreneurial Intentions: A Meta–Analytic Review. Theory and Practice, 38(2), 217-254. https://doi.org/10.1111/etap.12095 DOI: https://doi.org/10.1111/etap.12095

Borrayo, C. L., Valdez, A. y Delgado, B. (2019). Cultura emprendedora en jóvenes universitarios de Guadalajara, México. Revista de Ciencias Sociales, XXV(3), 72-87. https://www.redalyc.org/journal/280/28060161005/html/ DOI: https://doi.org/10.31876/rcs.v25i3.27358

Bravo, I. F., Bravo, M. X., Preciado, J. D. y Mendoza, M. M. (2021). Educación para el emprendimiento y la intención de emprender. Revista Economia y Politica, (33), 133-155. https://doi.org/10.25097/rep.n33.2021.08 DOI: https://doi.org/10.25097/rep.n33.2021.08

Capiene, A. y Ragauskaitė, A. (2017). Entrepreneurship education at university: Innovative models and current trends. Research for Rural Development, 2, 284-291. https://doi.org/10.22616/rrd.23.2017.080 DOI: https://doi.org/10.22616/rrd.23.2017.080

Fayolle, A. y Benoit, G. (2015). The impact of entrepreneurship education on entrepreneurial attitudes and intention: Hysteresis and persistence. Journal of Small Business Management, 53(1), 75–93. https://doi.org/10.1111/jsbm.12065 DOI: https://doi.org/10.1111/jsbm.12065

González, J. D. y Gualteros, S. I. (2018). Informe GUESSS 2018 - Universidad de Sevilla. Sevilla: GUESSS - Universidad de Sevilla. https://www.researchgate.net/publication/340819620_Informe_GUESSS_2018_-_Universidad_de_Sevilla

Hernández-Chavarria, C. J. y Lechuga-Névarez, M. D. (2023). Actitud y cultura emprendedora en los emprendedores universitarios del municipio Victoria de Durango. REGEPE Entrepreneurship and Small Business Journal, 12(1), e2067. https://doi.org/10.14211/regepe.esbj.e2067 DOI: https://doi.org/10.14211/regepe.esbj.e2067

Hidalgo, L. F. (2014). La Cultura del Emprendimiento y su Formación. Rev. Alternativas UCSG, 15(1), 46-50. https://editorial.ucsg.edu.ec/alternativas/alternativas/article/view/8

IBM SPSS. (2024). Software Estadístico para Ciencias Sociales, versión 29.

Kantis, H. y Federico, J. (2012). Entrepreneurial Ecosystem in Latin America: the role of policies. Liverpool: Ewing Marion Kauffman Foundation’s International Research & Policy Roundtable.

Krauss, C., Franco, J. P., Bonomo, A., Mandirola, N. y Platas, A. L. (2018). Intención emprendedora en estudiantes de ciencias de la salud de la Universidad Católica del Uruguay. Enfermería (Montevideo), 7(1), 43-56. https://doi.org/10.22235/ech.v7i1.1541 DOI: https://doi.org/10.22235/ech.v7i1.1541

Krueger, N. F., Reilly, M. D. y Carsrud, A. L. (2000). Competing models of entrepreneurial intentions. Journal of Business Venturing, 15, 411-432. https://doi.org/10.1016/S0883-9026(98)00033-0 DOI: https://doi.org/10.1016/S0883-9026(98)00033-0

Maluk, O. (2014). Variables explicativas de la intención emprendedora de los estudiantes universitarios y la importancia de la materia emprendimiento como un factor. Compendium: Cuadernos de Economía y Administración, 1(1), 62-85. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5803765

Montiel, O. J., Flores, A., Avila, E. y Sierra, S. J. (Enero-Abril de 2021). “Tengo que sobrevivir”: Relato de vida de tres jóvenes microemprendedores bajo COVID-19. Telos: revista de Estudios Interdisciplinarios en Ciencias Sociales, 23(1), 67- 81. https://doi.org/10.36390/telos231.06 DOI: https://doi.org/10.36390/telos231.06

Morales, C. J. y Morales, C. A. (2009). Proyectos de Inversión. Evaluación y Formulación. Mc Graw Hill.

Moreira, A. S., Loiola, E. y Guedes, S. M. (2017). Individual and contextual predictors of entrepreneurial intention among undergraduates: a literature review. Cadernos EBAPE.BR, 15(2), 292-308. https://doi.org/10.1590/1679-395159595 DOI: https://doi.org/10.1590/1679-395159595

Mota Arellano, T. M. y Díaz Gómez, E. R. (2021). Intención de Emprender y Autoeficacia en Estudiantes. Revista Latinoamericana de Investigación Social, 4(2), 1-10. https://repositorio.lasalle.mx/handle/lasalle/2596?show=full

Nabi, G., Liñán, F., Fayolle, A., Krueger, N. y Walmsley, A. (2017). The Impact of Entrepreneurship Education in Higher Education: A Systematic Review and Research Agenda. Academy of Management Learning & Education, 16(2), 277-299. https://doi.org/10.5465/amle.2015.0026 DOI: https://doi.org/10.5465/amle.2015.0026

Rueda, I., Fernández-Laviada, A. y Herrero, A. (2012). Estudiantes universitarios y emprendimiento: determinantes psicológicos de la intención de creación de un negocio propio. FAEDPYME International Review, 1(2), 9-15. https://www.researchgate.net/publication/274275357_Estudiantes_universitarios_y_emprendimiento_determinantes_psicologicos_de_la_intencion_de_creacion_de_un_negocio_propio DOI: https://doi.org/10.15558/fir.v1i2.21

Saavedra, M. L. y Camarena, M. E. (2020). Intención de emprendimiento en los estudiantes de la Ciudad de México. Revista Academia & Negocios, 5(2), 85-98. https://www.redalyc.org/journal/5608/560861700004/html/

Sánchez, J. C., Caggiano, V. y Hernández, B. (2011). Competencias emprendedoras en la educación universitaria. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 3(1) 19-28. https://www.redalyc.org/pdf/3498/349832330001.pdf

Sánchez, L. M., Ortiz, D. J. y Sánchez, M. N. (2023). Intersection between the need for academic achievement and entrepreneurial intentions in Mexican university students. Revista De Ciencias Sociales, 29(4), 64-75. https://doi.org/10.31876/rcs.v29i4.41237 DOI: https://doi.org/10.31876/rcs.v29i4.41237

Saunders, M., Lewis, P. y Thornhill, A. (2016). Research Methods for Business Students. 7th Edition. Pearson.

Soria-Barreto, K., Zuñiga-Jara, S. y Ruiz-Campo, S. (2016). Educación e intención emprendedora en estudiantes universitarios: Un caso de estudio. Formación Universitaria, 9(1), 25–34. https://doi.org/10.4067/S0718-50062016000100004 DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-50062016000100004

Vilà, R., Torrado-Fonseca, M. y Reguant, M. (2019). Análisis de regresión lineal múltiple con SPSS: un ejemplo práctico. REIRE Revista d’Innovació i Recerca en Educació, 12(2), 1-10. http://doi.org/10.1344/reire2019.12.222704 DOI: https://doi.org/10.1344/reire2019.12.222704

Welsh, H.B., Tullar, W. L. y Nemati, H. (2016). Entrepreneurship education: Process, method or both? Journal of Innovation & Knowledge, 1(3), 125-132. https://www.researchgate.net/publication/301941757_Entrepreneurship_education_Process_method_or_both DOI: https://doi.org/10.1016/j.jik.2016.01.005

Published

2024-12-11

How to Cite

Ortíz González, D. J., & Castañón Rodríguez, J. C. (2024). Entrepreneurial culture and entrepreneurial intention in university students. Empirical analysis in a Mexican university. EDUCIENCIA, 10(1), 52–59. https://doi.org/10.29059/educiencia.v10i1.288

Issue

Section

Estudios

Similar Articles

1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.