Prospective scenarios of public Mexican university
DOI:
https://doi.org/10.29059/educiencia.v4i1.122Keywords:
change, neoliberalism, prospective, public university, scenariosAbstract
By relying on a prospective methodology, four future scenarios of Mexican public university are presented. The key variables considered for the construction of the scenarios are the social mission and autonomy. These resulted from the literature review related to the debates of the impact of neoliberalism on the public universities. The results are discussed under the light of the contributions regarding change from the institutional and new sociological institutionalism views. It is concluded that, the possibilities that each public university in Mexico has to situate in one of the four scenarios proposed, will depend on both, the endogenous characteristics of each organization and the exogenous conditions associated to the politic and economic dynamics.
References
Facultad de Ciencias de la Educación/Universidad Autónoma de Sinaloa, (8), 6-16. Disponible
en http://www.riseu.unam.mx/documentos/acervo_documental/txtid0068.pdf
Acosta, A. (2014). El futuro de la educación superior en México. Revista Iberoamericana de
Educación Superior (ries), México, unam-iisue/Universia, (V) 13, pp. 91-100. https://ries.universia.net/article/viewFile/155/198
Baena Paz, G. (2004). Prospectiva política: guía para su comprensión y práctica. México; Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM)
Barzelay, M. (2003) La Nueva Gerencia Pública:invitación a un diálogo cosmopolita. Gestión y
Política Pública, (XII), 2. 240-251. Disponible en http://www.redalyc.org/pdf/133/13312202.
Capello, H. M. (2016). Sobre la educación en valores. Una comunicación para docentes. En H. M. Capello y E. Reséndiz Balderas. Innovacion Educativa: Nuevas estrategias para el desarrollo pedagógico. México: Colofón-Universidad Autónoma de Tamaulipas
Castillo-Alemán, G. D. C. (2006). Una propuesta analítica para el estudio del cambio en las instituciones de educación superior. Perfiles Educativos. vol. XXVIII, núm. 111, pp. 37-70.
Cecchi, N. H., Lakonich, J. J., Perez, D. A. y Rostein, A. (2009). El Compromiso Social de la
Universidad Latinoamericana del Siglo XXI. Entre el debate y la Acción. Instituto de Estudios y Capacitación de la Federación Nacional de Docentes Universitarios CONADU. Disponible en http://209.177.156.169/libreria_cm/archivos/pdf_839.pdf
CEPLAN (2016). Megatendencias: un análisis del estado global. Lima, Perú: Consejo Nacional
de Planeamiento Estratégico Didriksson Takayanagui, A. y Herrera Márquez A. (2004). Innovación crítica. Una propuesta para la construcción de currículos universitarios alternativos. Perfiles Educativos, vol. XXVI, núms. 105-106, pp. 7-40
Farías Peña, J. P. (2014). Método de ejes de Peter Schwartz para la identificación de escenarios posibles. En G. Gándara, y V. F. Osorio, Métodos Prospectivos. Manual para el estudio y la construcción del futuro. México: Paidós.
Galaz Fontes, J. F. (2003). LA satisfacción laboral de los académicos en una universidad estatal pública. México: Asociacion Nacional de Universidades e Instituciones de Educación Superior (ANUIES).
Gamper, V. y Nothelfer, S., (2015). The future of education: Trend report 2015. Center for Digital, technology and management. Garzurieta Bernabe, J. y Santiago Jiménez, M.
E. (2015). La crisis del neoliberalismo en educación superior. En M. A. Navarro Leal y Z. Navarrete Cazales (Eds.). Educación comparada internacional y nacional. México: Sociedad Mexicana de Educación Comparada-Plaza y Valdez Godet, M. (1979). The crisis in forecasting and the emergence of the prospective approach. USA: Pergamon Press.
Guerrero Orozco, O. (2009). El fin de la nueva gerencia pública. Estado, Gobierno, Gestión Pública, 13. Disponible en http://www.omarguerrero.org/articulos/elfindelangp.pdf
Herrera-Márquez, A., y Didriksson-Takayanagui, A., (2006). Planeación de Prospectiva de la
Educación Superior. En A., Didriksson-Takayanagui. Manual de planeación prospectiva estratégica: su aplicación a instituciones de educación superior. México; Universidad Autónoma de México.KnowledgeWorks, (2006). Map of Future Forces
Affecting Education. Institute for the future. KnowledgeWorks Foundation. Disponible en
http://www.knowledgeworks.org/future-learning
Knowledgeworks, (2009). 2020 Forecast:Creating the Future of Learning. Institute for the
future. KnowledgeWorks Foundation. Disponible en http://www.knowledgeworks.org/future-learning KnowledgeWorks, (2012). Forecast 3.0: Recombinant Education: Regenerating the Learning Ecosystem. Institute for the future. KnowledgeWorks Foundation. Disponible en http://www.knowledgeworks.org/future-learning
KnowledgeWorks, (2015). The Future of Learning: Education in the Era of Partners in Code.
Institute for the future. KnowledgeWorks Foundation. Disponible en http://www.knowledgeworks.org/future-learning
Lindblom, C. E. (1992). La ciencia de salir del paso. En Aguilar Villanueva, L. F. La hechura de
las políticas. México: INAP-Miguel Ángel Porrúa Miklos, T., y Tello M. E. (2007). Planeación
prospectiva: una estrategia para el diseño del futuro. México: Limusa: Centro de estudios prospectivos Fundación Javier Barros Sierra.
Muñoz García, H. (2010). La autonomía universitaria. Una perspectiva política. Perfiles Educativos, vol. XXXII. IISUE-UNAM. Disponible en https://www.ses.unam.mx/
integrantes/uploadfile/hmunoz/Munoz_PerfilesEducativos_LaAutonomia.pdf
OECD (2015). Education at a Glance Interim Report: Update of Employment and Educational
Attainment Indicators. Paris, Francia: Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico. Consultado en www.oecd.org/edu/EAG-Interim-report.pdf
Osorio Vera, F. J. (2011). Prospectiva y administración Pública: el proceso de toma de decisiones para la definición e implementación de las políticas públicas. En Z. Zeraoui y E. Balbi (Coords). Introducción a la prospectiva. México: Montiel y Soriano Editores, pp. 119-136.
Pulido San Román, A. (2009). El futuro de la universidad. Un tema para debate dentro y fuera
de las universidades. Madrid, España: Delta Publicaciones Universitarias. Disponible en http://www.univnova.org/libro/pdf/el_futuro_de_la_universidad.pdf
Pulido, A. (2007). Reflexiones sobre la Universidad del Futuro. Aneca/Uninova. Disponible en
http://antoniopulido.es/documentos/con071127.pdf
Ruíz Alanís, L. (2006). La Nueva Gerencia Pública: Flamante mito de un viejo paradigma. Espacios Públicos, (9), 17: 239-251. Disponible en http://www.redalyc.org/
pdf/676/67601714.pdf
Sánchez Mondragón, M. M., y Meza Orozco, A. (2009). Educación personalizada vitalicia y universal.En ITESM. Las megatendencias tecnológicas actuales y su impacto en la identificación de oportunidades estratégicas de negocios. México: FEMSA/Instituto Tecnológico de Monterrey.
Turner D. A. y Yolcu, H. (2014). Preface. En D. A. Turner y H. Yolcu (Eds.). Neo-liberal Educa-
cional Reforms: A citical Analisis. Routlege.
Turner, D. A. (2014). Neoliberalism and Public Goods (pp. 1-12). En D.A. Turner y H. Yolcu
(Eds.). Neo-liberal Educacional Reforms: A citical Analisis. Routlege.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Derechos de autor (copyright)
Los autores concederán por escrito a la revista Educiencia la propiedad de los derechos de autor, lo que permite que su artículo y materiales puedan ser reproducidos, publicados, editados, fijados, comunicados y transmitidos públicamente en cualquier forma o medio, así como su distribución en el número de ejemplares que se requieran y su comunicación pública, en cada una de sus modalidades, incluida su puesta a disposición del público a través de medios electrónicos, ópticos o de cualquier otra tecnología, para fines exclusivamente científicos, culturales, de difusión y sin fines de lucro.