Artistic and cultural training in compulsory secondary education: the cases of France and Mexico

Authors

  • Ileana Rojas Moreno Universidad Nacional Autónoma de México Facultad de Filosofía y Letras
  • Patricia Ducoing Watty Universidad Nacional Autónoma de México Facultad de Filosofía y Letras

DOI:

https://doi.org/10.29059/educiencia.v5i1.186

Keywords:

Compulsory secondary education, arts education, prescribed curriculum, comparative education

Abstract

This article is based on the results of the institutional research project PAPIIT-UNAM IN 401218 on compulsory secondary education in nine countries in Latin America and four in Europe. Here we return to one of its objectives, aimed toward highlighting the similarities and differences in Artistic Education in the curriculum prescribed in two of the countries in the sample (France and Mexico). For this purpose we use a comparative methodological strategy, with the intention of arguing the link between international educational policies and national curricula, in a context characterized by global trends in internationalization, mandatory and standardization of the educational offer. Regarding Artistic Education and its role in achieving a better quality of education, we place its formative contribution in meeting the need of both creativity and cultural awareness in the 21st century.

References

Adamson, B., y Morris, P. (2010). “La comparación de currículos”. En M. Bray, B. Adamson, y M. Mason, Educación comparada. Enfoques y métodos (pp. 321-342). Buenos Aires: Granica.
Aguirre, I. (2008). Las artes en la trama de la cultura. Fundamentos para renovar la educación artística, en Revista Digital do LAV, 1(1) Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=337027033002. Fecha de consulta: 10 de octubre de 2019.
Aguirre, I., y Giráldez, L. (2009). “Fundamentos curriculares de la educación artística”. En L. Jiménez, I. Aguirre, & L. Pimentel, Educación artística, cultura y ciudadanía (pp. 75-87). Madrid: OEI. Recuperado de https://www.oei.es. Fecha de consulta: 10 de octubre de 2019.
Banco Mundial (2019). Datos estadísticos: Francia y México. Estados Unidos de Norteamérica: Banco Mundial. Recuperado de http://datos.bancomundial.org/. Fecha de consulta: 19 de octubre de 2019.
Casimiro, A. (2015). “¿Todavía es posible hablar de un currículum político?”. En A. Alba, y A. Casimiro, Diálogos curriculares entre México y Brasil (pp. 43-61). México: UNAM/IISUE.
Central Intelligence Agency (2019). The world factbook. Francia y México. Estados Unidos de Norteamérica: CIA. Recuperado de https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/. Fecha de consulta: 10 de octubre de 2019.
EACEA P9/Eurydice (2009). Arts and Cultural
Education at School in Europe. Bruselas: EACEA. Recuperado de http://publications.europa.eu/resource/cellar/4a035c44-0231-4329-9150-c1bf07132756.0001.01/DOC_1. Fecha de consulta: 15 de mayo de 2019.
Enel, F. (2011). Politiques d’éducation artistique et culturelle: rôle et action des collectivités locales. In Culture, Études. Politiques publiques et régulation, République Française: Secrétariat Général, Paris. Recuperado de https://www.cairn.info/revue-culture-etudes-2011-2.htm. Fecha de consulta: 20 de junio de 2019.
Ferro, L., Wagner, E., Veloso, L., IJdens, T., & Teixeira
Lopes, J. (2019), Arts and Cultural Education in a World of Diversity ENO Yearbook 1, Suiza: Springer (eBook). Recuperado de https://doi.org/10.1007/978-3-030-06007-7. Fecha de consulta: 15 de octubre de 2019.
Gobierno de México, Secretaría de Cultura (s/f-a). Escuela Nacional de Danza Clásica y Contemporánea. Recuperado de https://endcc.inba.gob.mx/. Fecha de consulta: 23 de junio de 2019.
Gobierno de México, Secretaría de Cultura (s/f-b). Centro Nacional de las Artes. Recuperado de https://www.cenart.gob.mx/vida-academica/programas-permanentes/
programa-de-formacion-docente-en-el-campo-de-las-artes/. Fecha de consulta: 23 de junio de 2019.
Gobierno de la República, Secretaría de Educación Pública, Secretaría de Cultura (2017). Modelo Educativo. Cultura en tu escuela. Recuperado de https://www.gob.mx/cms/uploads/attachment/file/283756/CULTURA_DIGITAL.pdf. Fecha de consulta: 23 de junio de 2019.
Jiménez, L., Aguirre, I., y Pimentel, L. (2009). “Introducción”. En L. Jiménez, I. Aguirre, & L. Pimentel, Educación artística, cultura y ciudadanía (pp. 11-14). Madrid: OEI. Recuperado de https://www.oei.es. Fecha de consulta: 10 de octubre de 2019.
Ministère de l’Éducation Nationale et de la Jeunesse (2018a). L’éducation artistique. De la maternelle au baccalauréat. Recuperado de https://www.education.gouv.fr/cid20725/l-education-artistique-et-culturelle.html#Objectifs_de l’éducation artistique et culturelle
Ministère de l’Éducation Nationale et de la Jeunesse (2018b). Les programmes du collège. Recuperado de ttps://www.education.gouv.fr/cid81/les-programmes-
du-college.html. Fecha de consulta: 20 de junio de 2019.
Ministère de l’Education Nationale et de la Jeunesse (2019). Le socle commun de connaissances, de compétences et de culture. Recuperado de https://eduscol.education.fr/cid86943/le-socle-commun.html. Fecha de consulta: 20 de junio de 2019.
OECD, PISA, Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos, PISA (2018). Database. Recuperado de http://www.oecd.org/pisa/data/2018database/.
Fecha de consulta: 24 de mayo de 2019.
Presidencia de la República (2019). Plan Nacional de Desarrollo 2019-2024. Recuperado de https://lopezobrador.org.mx/wp-content/uploads/2019/05/PLAN-NACIONAL-DE-DESARROLLO-2019-2024.pdf. Fecha de consulta: 25 de junio de 2019.
République Française. Ministère de l’Éducation Nationale, Ministère de la Culture et de la Communication et autres (2016). Charte pour l’Éducation Artistique
et culturelle. À l’Initiative du Haut Conseil de l’Éducation Artistique et Culturelle. Recuperado de https://www.education.gouv.fr/l-education-artistique-
et-culturelle-7496. Fecha de consulta: 20 de junio de 2019. 24 Educiencia. 5(9): 06-24 (enero-junio 2020). ISSN 2683-1791.
République Française. Ministère de la Culture (s/f). Éducation artistique et culturelle. Recuperado de http://www.culture.gouv.fr/Thematiques/Education-
artistique-et-culturelle.
Ruiz, C., y Santos, M. (2009). “La educación artística:itinerario de la agenda internacional”. In L. Jiménez,
I. Aguirre, & L. Pimentel, Educación artística, cultura y ciudadanía (pp. 155-192). Madrid: OEI. Recuperado de https://www.oei.es. Fecha de consulta: 23 de junio de 2019.
Schriewer, J. (1993). “El método comparativo y la necesidad de externalización: criterios metodológicos y conceptos sociológicos”. En J. Schriewer, y F. Pedró, Manual de educación comparada. Teorías, investigaciones, perspectivas pp. 189-251). Barcelona: Pomares-Corredor. Schriewer, J. (2011). “Sistema mundial y redes de interrelación: la internacionalización de la educación y el papel de la investigación comparada”. En M. Caruso,
y H-E. Tenorth, Internacionalización. Políticas educativas y reflexión pedagógica en un medio global (pp. 41-105). Buenos Aires: Granica.
Secretaría de Cultura (2015). Ejes de la política cultural.
Recuperado de https://www.cultura.gob.mx/ejes/. Fecha de consulta: 23 de junio de 2019. SEP, Secretaría de Educación Pública (2016). Propuesta
curricular para la educación obligatoria 2016. Recuperado de https://www.gob.mx/cms/uploads/docs/Propuesta-Curricular-baja.pdf. Fecha de consulta:
23 de junio de 2019.
Sistema de Información de Tendencias Educativas en América Latina (Siteal) (2019). México, Educación. Documento de país. Chile: UNESCO, IIPE. Recuperado
de http://www.siteal.iipe.unesco.org/sites/default/assets/pdf/educacion/siteal_ed_mexico_20180802.pdf. Fecha de consulta: 24 de mayo de 2019.
UNESCO, Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencias y la Cultura (2006). Hoja de Ruta para la Educación Artística. Recuperado de http://www.unesco.org/new/fileadmin/MULTIMEDIA/
HQ/CLT/CLT/pdf/Arts_Edu_RoadMap_es.pdf. Fecha de consulta: 24 de mayo de 2019.
UNESCO/Cine, Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencias y la Cultura (2011). Clasificación Internacional Normalizada de la Educación
(CINE). Recuperado de https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000220782. Fecha de consulta: 24 de mayo de 2019.
Université de Picardie Jules Verne (s/f.). Catalogue de formation. Recuperado de https://www.u-picardie.fr/catalogue-formations/FI/co/catalogueUPJV_FI.html?query=&filters=%5B%5D&order=titleRaw&orderType=asc&page=0&homecodes=
composantes%20typeDiplome%20mentions%20titleRaw. Fecha de consulta: 17 de julio de 2019. Université Paris I, Panthéon Sorbonne (s/f). Licences.
Recuperado de https://www.pantheonsorbonne.fr/ufr/ufr04/loffre-de-formation/licences/. Fecha de consulta: 17 de julio de 2019.
Universidad Nacional Autónoma de México (2018). Oferta educativa nivel Licenciatura, México, Dirección General de Administración Escolar. Recuperado de https://www.dgae.unam.mx/planes/licenciatura.html. Fecha de consulta: 17 de julio de 2019.
Universidades de México (2019). Carreras y Licenciaturas en Música. Recuperado de https://universidadesdemexico.
mx/carreras/licenciatura-en-musica. Fecha de consulta: 17 de julio de 2019.

Published

2020-12-15

How to Cite

Moreno, I. R., & Ducoing Watty, P. (2020). Artistic and cultural training in compulsory secondary education: the cases of France and Mexico. EDUCIENCIA, 5(1), 06–24. https://doi.org/10.29059/educiencia.v5i1.186

Issue

Section

Estudios