The relevance of the institutional strategic plan in elementary school

Authors

  • Angélica Leticia Shiels Salvador Universidad Autónoma de Tamaulipas

DOI:

https://doi.org/10.29059/educiencia.v7i2.224

Keywords:

Strategic Planning, school management, school organization, principal

Abstract

Currently, elementary education faces different challenges to improve quality, from the process of school management to task of teachers inside the classroom. Nevertheless one of the most important elements to teachers and principal’s work is the role that the process of planning plays, to get the concept, tipology and what to do in educational context will improve the changing process that are required in schools. It is everyone´s responsibility to participate and join teachers to choose and plan the actions that will improve in the short and long term, but is the educational leadership who will guide and stablish the organization of the institutional strategic plan based in the priorities and needs of its context.

References

Arguin, G. (1988). La Planeación Estratégica en la Universidad. Quebec Canáda: Edition Presses de Universite

Arias, F. (sin fecha) Un modelo propositivo de planeación estratégica para Instituciones educativas privadas de nivel superior. Revista de la Educación

Superior ANUIES.

Carrillo, M. (2018) Planificación Educativa, Dimensiones y componentes. 1ª Edición Limbhart Editores, Panamá, 2018

Caldera Coombs, P. (sin fecha) Que es planeación educativa.I.I.E.P. UNESCO. Paris. pp. 1-14 y 15, 40.

DOF (2006). Reglas de operación del Programa Escuelas de Calidad. pec VI. Febrero 23 de 2006. México: segob-sep-Diario Oficial de la Federación.

Dueñas, S., Reyna, L. y Delgado, U., (2014). La planeación estratégica, herramienta para la transformación en el nivel preescolar. En Delgado,

UPN. Simposio llevado a cabo en el En Congreso de Transformación Educativa.

Giné, A. y Llena, E. (2003). Planificación y análisis de la práctica educativa. La secuencia formativa: fundamentos y aplicación. Editorial GRAO.

González, M., De la Garza, C. y De León, M. (2017). Consejos Técnicos Escolares, un espacio de colaboración para evaluar el ejercicio docente en Educación Básica. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 19(3), 24-32. https://doi.org/10.24320/redie.2017.19.3.1272

Hernández, C. (2013). La política educativa de los gobiernos panistas en el sub sistema de educación básica. Estudios sobre reformas educativas: visiones

en contrapunto /coord. México: UPN ISO 21001:2018 (2018). Organizaciones educativas. Sistemas de gestión para organizaciones educativas. Requisitos con orientación para su uso. INTECO

Miklos, T. (1998). Criterios Básicos de planeación. México Ojeda, M (2013) La planificación estratégica en las instituciones de educación superior mexicanas:

De la retórica a la práctica. Revista de Investigación Educativa 16. SEP. (2010). Modelo de Gestión Educativa Estratégica. México D,F: SEP

SEP (2014). Acuerdo 717 por el que se emiten los lineamientos para formular los Programas de Gestión Escolar. México DF: SEP. Disponible en: http://sep.gob.mx/work/models/sep1/Resource/62550be0-b2d6-4c65-9324-0f0ca932e616/a717.pdf

Tello, M. (2007). Planeación prospectiva. Una estrategia para el diseño futuro. México

Published

2022-09-26

How to Cite

Shiels Salvador, A. L. . (2022). The relevance of the institutional strategic plan in elementary school. EDUCIENCIA, 7(2), 45–52. https://doi.org/10.29059/educiencia.v7i2.224

Issue

Section

Estudios