Analysis of the STEAM methodology applied in the curriculum design of the mechatronics program at UTM: education for sustainable development.
DOI:
https://doi.org/10.29059/educiencia.v8i1.234Keywords:
STEAM methodology, development, science, technologyAbstract
The STEAM methodology considers that true educational innovation can only occur through its integration into the curriculum. This methodology integrates five disciplines (science (S), technology (T), engineering (E), art (A), and mathematics (M)) and seven skills (autonomy and entrepreneurship, collaboration and communication, knowledge and use of technology, creativity and innovation, product design and manufacturing, critical thinking, and problem-solving). The objective of this research was to analyze the disciplines and skills of the STEAM methodology applied in the curriculum design (type of subject training and graduate attributes) of the mechatronics engineering program at UTM: education for sustainable development, to identify their relationship and understand the importance of their implementation in the teaching-learning process. The research design integrated a non-interactive qualitative approach with a descriptive scope, through a documentary review of the study program of the mechatronics engineering program at UTM issued by the General Direction of Technological and Polytechnics Universities of Mexico. Data analysis was conducted using data analytics techniques. The results showed that the STEAM methodology is applied in the curriculum design of mechatronics engineering concerning subject training and graduate attributes, thus contributing to education for sustainable development.
References
Carbajal, R. (2022). Modelo educativo STEAM aplicado a la enseñanza de un segundo idioma. Propuesta de metodología integradora. Revista Electrónica Calidad en la Educación Superior, 13 (2), 115-125. DOI: https://doi.org/10.22458/caes.v13i2.4320
Comisión Económica para América Latina y el Caribe, (2023). Acerca del Desarrollo Sostenible. https://www.cepal.org/es/temas/desarrollo-sostenible/acerca-desarrollo-sostenible
Hernández, R., Fernández, C., y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación (6a. ed). McGraw-Hill.
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2017). La UNESCO Avanza la Agenda 2030 para el Desarrollo Sostenible. https://es.unesco.org/creativity/sites/creativity/files/247785sp_1_1_1.compressed.pdf
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2020). Educación para el Desarrollo Sostenible para 2030. Hoja de ruta. https://www.google.com.mx/books/edition/Educaci%C3%B3n_para_el_Desarrollo_Sostenible/cB0MEAAAQBAJ?hl=es-419&gbpv=1&dq=concepto+de+desarrollo+sostenible+unesco&printsec=frontcover
Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos. (2017). Informe de diagnóstico de la estrategia de habilidades de la OCDE: México 2017. https://www.oecd-ilibrary.org/education/oecd-skills-strategy-diagnostic-report-mexico-2017_9789264287679-en
Sánchez, E. (2019). La educación STEAM y la cultura «maker». Padres y Maestros / Journal of Parents and Teachers, (379), 45-51. https://doi.org/10.14422/pym.i379.y2019.008
Santillán, J., Jaramillo, E., Santos, R. y Cadena, V. (2020). STEAM como metodología activa de aprendizaje en la educación superior. Polo del Conocimiento: Revista científico – profesional, 5 (8), 467-492. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7554327
Universidad Tecnológica de Matamoros. (2023). Mecatrónica. https://www.utmatamoros.edu.mx/carreras/mecatronica/
Villarreal, E., y Estrada, A. (2023a). Retos y desafíos para mejorar la enseñanza de la educación superior postpandemia. Apuntes de Ciencia & Sociedad, 11(2), 17-20. https://journals.continental.edu.pe/index.php/apuntes/article/view/811
Villarreal, E., y Estrada, A. (2023b). Competencias de empleabilidad de los egresados en educación superior: Un enfoque de la industria maquiladora de H. Matamoros, Tamaulipas, México. Apuntes De Ciencia & Sociedad, 11(1), 94-101.https://doi.org/10.18259/acs.2023010
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Universidad Autónoma de Tamaulipas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Derechos de autor (copyright)
Los autores concederán por escrito a la revista Educiencia la propiedad de los derechos de autor, lo que permite que su artículo y materiales puedan ser reproducidos, publicados, editados, fijados, comunicados y transmitidos públicamente en cualquier forma o medio, así como su distribución en el número de ejemplares que se requieran y su comunicación pública, en cada una de sus modalidades, incluida su puesta a disposición del público a través de medios electrónicos, ópticos o de cualquier otra tecnología, para fines exclusivamente científicos, culturales, de difusión y sin fines de lucro.