The artistic expression “murals with equity”: from the perspective of meaningful learning, at San Pablo Macuiltianguis community in Oaxaca.

Authors

  • Beatriz Leticia Cortés González

DOI:

https://doi.org/10.29059/educiencia.v8i2.244

Keywords:

meaningful learning, murals with equity, equality and equity, feminism

Abstract

Mexico is a country rich in cultural diversity, however, this plurality is marked by social and economic differences.  Indigenous women have been protagonists of social and gender inequality, therefore, they seek to eliminate social, cultural, economic and political gaps.

The interest of this research arises from the artistic expression by the collective   "Mujer-es, Tagayu´, Lola'a",   when painting four murals around gender equality and equity within their community.  The objective was to identify the significant and social learning regarding gender equity from the four murals, in the community of San Pablo Macuiltianguis, Oaxaca, to visualize the social impact on the population studied.    The work had as a reference social pedagogy and micro ethnography. The results showed feminism with unique characteristics that reflect identity, sorority, growth, balance, recognition, belonging; as well as the search for constant learning for the community, since both men and women begin to recognize equity.

References

Ausubel, D. P., Novak, J. D. y Hanesian, H. (1976). Psicología educativa. Un punto de vista cognoscitivo. Trillas.

Ausubel, D.P. (1968). Educational psychology: a cognitive view. Holt, Rinehart and Winston.

Ausubel, D.P. (1983). Psicología educativa; un punto de vista cognoscitivo (2a ed.). Trillas

Arellano, A. (2003). Recuerdos olvidados en La pintura mural prehispánica en México (pp. 1-64). Universidad Nacional Autónoma de México. http://www.pinturamural.esteticas.unam.mx/sites/all/themes/analyticly/images/galerias/boletin/boletin18.pdf

Colectivo “Mujer-es, Tagayu,’Lola’a”. (2020). Mural No. 1 “Sembrando semillas de igualdad”, realizado en 2020.

Colectivo “Mujer-es, Tagayu,’Lola’a”. (2020). Mural No. 2 “Sin mujeres no hay historia”, realizado en 2020.

Colectivo “Mujer-es, Tagayu,’Lola’a”. (2020). Mural No. 3 “Manos fuertes y vigorosas que aman la vida, unidas construyen comunidad”, realizado en 2020.

Colectivo “Mujer-es, Tagayu,’Lola’a”. (2020). Mural No. 4 “Mujer-es”, realizado en 2020.

Comité para la Eliminación de la Discriminación contra la Mujer. (2021). Observaciones finales sobre los informes periódicos quinto y sexto de Chile, adoptadas por el Comité en su 53º período de sesiones (1º a 19 de octubre de 2021), CEDAW/C/CHL/CO/5-6, Naciones Unidas, 12 de noviembre de 2021, párrafos 10 y 11.

Delors, J. (1994). “Los cuatro pilares de la educación”, en La Educación encierra un tesoro. México: El Correo de la UNESCO, 91-103.

Denscombe, M. (1998). The Good Research Guide for Small-Scale Social Research Projects. Buckingham.

Ellis, J. (2005). Aprendizaje Humano. Pearson educación.

Gómez, L. (2020). El Arte Mural: Una Herramienta Pedagógica para el Reconocimiento de la Identidad Personal [Tesis de licenciatura]. Universidad Santo Tomás de Bogotá, D.C. https://repository.usta.edu.co/bitstream/handle/11634/29386/2020luzgomez.pdf?sequence=6&isAllowed=y

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la Investigación (6 ed.) McGRAW-HILL / INTERAMERICANA EDITORES, S.A. DE C.V

Lamas, M., (1986). La antropología feminista y la categoría “género”. Nueva Antropología, VIII(30), 173-198.

Real Academia Española. (s.f.). Feminismo. Diccionario de la lengua española. Recuperado en 10 de febrero de 2023, de https://www.rae.es/desen/feminismo

Rojas, J. (2008). El valor de la equidad como medio de prevención de la violencia de género [Tesis de licenciatura en psicología]. Universidad Nacional Autónoma de México.

Varcárcel, A. (2012). ¿Qué es la filosofía? en Marqués, Jordi (prod): Pienso luego existo, RTVE.

Villegas, A. G. y Toro, G. J. A. (2010). La igualdad y la equidad: dos conceptos clave en la agenda de trabajo de los profesionales de la familia. Rev. Latinoam, estud. fam. 2, 98-116.

Published

2023-12-13

How to Cite

Cortés González, B. L. . (2023). The artistic expression “murals with equity”: from the perspective of meaningful learning, at San Pablo Macuiltianguis community in Oaxaca. EDUCIENCIA, 8(2), 36–45. https://doi.org/10.29059/educiencia.v8i2.244

Issue

Section

Estudios