Digital literacy in the didactic dimension of teaching practice, elements for its analysis
DOI:
https://doi.org/10.29059/educiencia.v3i2.102Keywords:
use of technologies, teaching practice, literacyAbstract
The concept of digital literacy has traditionally been limited to technical aspects related to the use of ICT, the former, although it has contributed to generating training processes in which teachers increase their knowledge about the use of electronic devices and software, has avoided providing a holistic notion regarding the efficient management of these tools in reading and writing processes related to teaching and learning. This article makes a theoretical review of the subject establishing a link with the didactic dimension of the teaching practice proposed by Fierro, Fortoul and Rosas (2000) and taken up in the context of technologies by George and Veytia, 2018). With this, a proposal is made that allows deepening the importance of transforming the concept to take it to the field of what is done with the technologies in the classroom and what this represents for the construction of products related to the current reading and writing.
References
Mérida: Consejería de Educación, Ciencia y Tecnología. Recuperado de http://www.quadernsdigitals.net/datos_web/biblioteca/l_1400/enLinea/8.pdf
Area, M. (2015). La alfabetización digital y la formación de la ciudadanía del siglo XXI. Revista Integra Educativa, 7(3), 21-33. Recuperado de http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1997-40432014000300002&lng=es&tlng=es
Artopoulos, A. (2012). La sociedad de las cuatro pantallas. Ariel/Fundación Telefónica: Barcelona. Recuperado de https://www.fundaciontelefonica.com/
arte_cultura/publicaciones-listado/pagina-itempublicaciones/itempubli/169/
Avello, R., López, R., Cañedo, M., Álvarez, H., Granados, J. y Obando, F. (2013). Evolución de la alfabetización digital: nuevos conceptos y nuevas alfabetizaciones. Medisur, 11(4), 450-457. Recuperado de: http://medisur.sld.cu/index.php/medisur/article/view/2467
Bawden, D. (2001). Information and digital literacies: a review of concepts. Journal of Documentation, 57(2), 218-259. Recuperado de: https://www.
emeraldinsight.com/doi/abs/10.1108/EUM0000000007083
Bawden, D. y Robinson, L. (2002). Promoting literacy in a digital age: approaches to training for information literacy. Learned Publishing, 15(4), 297–301. Recuperado de: https://ccst.us/projects/subsites/toolkit/resources/documents/s9.pdf
Belshaw, D. (2014). The Essential elements of digital literacies. Recuperado de: http://digitalliteraci.es/
Cabero, J. y Barroso, J. (2015). Nuevos retos en tecnología educativa. Madrid: Síntesis.
Cabero, J. y Fernández, B. (2018). Las tecnologías digitales emergentes entran en la Universidad: RA y RV. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 21(2), 119-138. Recuperado de https://idus.us.es/xmlui/bitstream/handle/11441/75920/RA-RV.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Cabrol, M., y Severín, E. (2010). TICS en educación. Una innovación disruptiva. Banco Interamericano de Desarrollo. Recuperado de http://publications.iadb.org/bitstream/handle/11319/3123/TICS%20en%20Educación%3a%20Una%20Innovación%20Disruptiva.pdf?sequence=1
Castaño, W. (2014). De las alfabetizaciones y competencias en la era digital: estudio de caso. E-Ciencias de la Información, 4(1), 1-12. Recuperado de https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/eciencias/article/view/12861/12355
Coll, C. (2004). La lectura en la sociedad de la información. Conferencia impartida en el Instituto SM para la equidad y la calidad educativa. Sao Paola.
Cuberos, M. y Vivas, M. (2017). Relación entre didáctica, gerencia y el uso educativo de las TIC. Revista Actualidades investigativas en Educación, 17(1), recuperado de https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/aie/article/view/27198
Fierro, C. Fortoul, B. y Rosas, L. (2000). Transformando la práctica docente, una propuesta basada en la investigación acción. Maestros y Enseñanza. México: Paidós.
Garcia, S. (2017). Alfabetización digital. Razón y palabra. Nuevos escenarios de la comunicación educativa, 21, 66-81. Recuperado de: http://www.revistarazonypalabra.org/index.php/ryp/article/view/1043
García, V., Aquino, S. y Ramírez, N. (2016). Programa de alfabetización digital en México: 1:1. Análisis comparativo de las competencias digitales entre niños de primaria. Recuperado de: http://www.redalyc.org/pdf/2831/283146484003.pdf
George, C. y Veytia, M. (2018). Propuesta del modelo ITIC-PD Incorporación de las TIC en la educación desde la perspectiva de la práctica docente. En Montes, F., González, D. y Mejía, M. Estrategias de Enseñanza-Aprendizaje: Un acercamiento desde la práctica educativa. Durango: REDIE. Recuperado de http://redie.mx/librosyrevistas/libros/estrategiase-a.pdf
Gértrudix, F., Gálvez, M., Said, E., y Duran, J. (2016). Alfabetización digital, competencias mediáticas y Open Data. RELATEC Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 15(2), 113-121, recuperado de https://relatec.unex.es/article/view/2492/1782
Gilster (1997). Digital literacy, Wiley, New York NY
Gros, B. y Contreras, D. (2006). La alfabetización digital y el desarrollo de competencias ciudadanas. Revista Iberoamericana de Educación, (42), 103-125. Recuperado de https://rieoei.org/historico/documentos/rie42a06.htm
Hawkins, R. y Paris, A. (1997). Computer literacy and computer use among college students: Differences in Black and White. Journal of Negro Education, 66(2), 147-158. Recuperado de https://www.jstor.org/stable/2967224?seq=1#page_scan_tab_contents Joint Information Systems Committee (JISC)(2014). Developing digital literacies. Recuperado de http://www.jisc.ac.uk/developingdigitalliteracies
Jones, B. y Flannigan, S. (2006). Connecting the Digital Dots: Literacy of the 21st Century. Workforce, (2), 8-10. Recuperado de: https://www.merlot.org/merlot/viewMaterial.htm?id=1055024
Katz, I. (2005). Beyond technical competence: Literacy in Information and Communication Technology. Education Technology Magazine, 45, (6), 1-8. Recuperado de: https://www.ets.org/Media/Tests/ICT_Literacy/pdf/ICT_Beyond_Technical_Competence.pdf
Levratto, V. (2017). Encuentro entre lectura en papel y lectura digital: hacia una gramática de lectura en los entornos virtuales. Foro de Educación,
15(23), 85-99. Recuperado de: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=447551830006
Martin, A. (2009). Digital Literacy for the Third Age: Sustaining Identity in an Uncertain World.
eLearning Papers, 12. Recuperado de: https://www.bvekennis.nl/Bibliotheek/09-0486_digital%20literacy_third%20age.pdf
Moreno, M., Gabarda, V., y Rodríguez, A. (2018). Alfabetización informacional y competencias digital
en estudiantes del magisterio, Profesorado, Revista de currículum y formación del profesorado, 22(3), 253-270. Recuperado de: http://digibug.ugr.es/bitstream/handle/10481/53393/8001-22421-1-SM.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Ramírez, A., Martínez, K., Aguilar, j. y Rodríguez, C. (2018). Presencia de las tic en la Revista de la Educación Superior de la ANUIES. Revista de la Educación Superior. 187(47), 133-162. Recuperado de: http://resu.anuies.mx/ojs/index.php/resu/article/view/
422/260
Rodríguez, J. (2004). Las alfabetizaciones digitales. Bordón, 56(3-4), 431-441 Recuperado de: http://www.ub.edu/histodidactica/images/documentos/pdf/alfabetizaciones_digitales.pdf
Torraco, R. (2005). Writing integrative literature reviews: Guidelines and examples. Human Resources Development Review, 4(3). Recuperado de: http://journals.sagepub.com/doi/10.1177/1534484305278283
Trejo, J. (2017). Apuntes sobre la incorporación del término alfabetización mediática y digital en América Latina. Píxel-Bit. Revista de Medios y Educación, (51), 227-241. Recuperado de: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=36853361016
UNESCO (1959). Resoluciones de la Conferencia General, Decima Reunión de Paris, 1958. Paris: FiminDidot.
UNESCO (1964). Actas de la Conferencia General, 13ª Reunión de Paris, 1964. Paris: Joseph Floch Mayenne.
UNESCO (1978). Actas de la Conferencia General, 20ª Reunión de Paris, 1978. Paris: Imprimerie des Presses Universitaire.
UNESCO (2008). El Desafío mundial de la alfabetización. Perfil de la alfabetización de jóvenes y adultos a mediados del Decenio de las Naciones Unidas de la Alfabetización 2003-2012. Paris: UNESCO.
UNESCO (2013). Alfabetización y educación. Lecciones desde la práctica innovadora en América Latina y el Caribe. Santiago: Acción Digital.
UNESCO (2014) Orientación normativa y estratégica de la alfabetización mediática e informacional. Recuperado de http://unesdoc.unesco.org/images/0019/001929/192971e.pdf
UNESCO (2015). Replantear la educación: ¿Hacia un bien común mundial? Paris: UNESCO.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Derechos de autor (copyright)
Los autores concederán por escrito a la revista Educiencia la propiedad de los derechos de autor, lo que permite que su artículo y materiales puedan ser reproducidos, publicados, editados, fijados, comunicados y transmitidos públicamente en cualquier forma o medio, así como su distribución en el número de ejemplares que se requieran y su comunicación pública, en cada una de sus modalidades, incluida su puesta a disposición del público a través de medios electrónicos, ópticos o de cualquier otra tecnología, para fines exclusivamente científicos, culturales, de difusión y sin fines de lucro.