Tutoring in education, self-esteem and assertiveness as factors that condition the study

Authors

  • Diana Guadalupe Garza Puente Universidad Autonoma de Tamaulipas
  • Jaime Gerardo Malacara Navejar Universidad Autonoma de Tamaulipas
  • Olegario Méndez Cabrera Universidad Autonoma de Tamaulipas

DOI:

https://doi.org/10.29059/educiencia.v4i2.155

Keywords:

Education, self-esteem, assertiveness

Abstract

Education involves competences, depending on ability and ability to do so; Within skills are those of a personal nature, specifically self-esteem and assertiveness; self-esteem allows the realization of each person and potentializes dimensions, including assertiveness; On the other hand, tutoring is a process of accompaniment during training, which emphasizes skills per student. The role of personal skills that affect the study habits of young people and the role of the tutor to guide them through disciplines of psychology and pedagogy are analyzed to efficiently develop their student activity; Self- know-ledge gives value to oneself and acceptance, builds an identity that involves emotional intelligence and analysis of the consequences of behavior-attitudes. The counterpart is a low self-esteem implicit in emotional dwarfs, limiting moral development, intellectual-sentimental and therefore educational; thus, educational success accompanies a motivational growth, since attitude drives action, which leads to high self-esteem and the interest of making study a habit. A quality education indicates that the student is the protagonist of their own growth, however, educating is not doing, but promoting skills in the person, in it, the importance of the objective of the tutorial guidance in carrying out, developing and integrating the educator.

References

Alonso J.M. (2006). Manual de Orientación educativa y tutoría. Educación media y media superior. México: Plaza y
Valdés Editores S.A. de C.V.
Brooks B.D., Dalby. R.K., & Hunter, P.J. (1991). Manual de reparación y mantenimiento de la autoestima. México, D.F.: Panorama Editorial S.A.
Bucay J. (2009). Las 3 preguntas. ¿Quién soy? ¿A dónde voy? ¿Con quién?. México: Editorial océano de México S.A. de C.V.
Craig R., Mehrens W. & Clarizio H. (1979). Psicología educativa contemporánea. México: Editorial Limusa.
Cuadra M. D.J., Salgado R.J.A., Lería D.F.J., Menares
O.N.D. (2018). Teorías subjetivas en docentes sobre el aprendizaje y desarrollo socioemocional: Un estudio de caso. Revista Educación. Recuperado de https://www.redalyc.org/jatsRepo/440/44055139014/html/index.html
Drucker P. (1994). La sociedad Post capitalista. México: Grupo Editorial Norma.
Duclos G. (2011). La autoestima, un pasaporte para la vida. Madrid, España: Editorial EDAF, S.L.
Fernández, C. y Salinero, M. (2014). La tutoría Universitaria en el escenario del espacio europeo de educación
superior: Perfiles actuales. Teoría de la educación revista inter universitaria. Recuperado de http://revistas.usal.es/index.php/11303743/article/view/teoredu2014261161186
Gaché B. (2007, 10 de mayo). Querido Blog: La primera persona y el fin del sujeto. Revista digital Universitaria.
Recuperado de http://www.revista.unam.mx/vol.8/num5/art32/int32.htm
González López, I. (2003): Determinación de los elementos que condicionan la calidad de la universidad: Aplicación práctica de un análisis factorial. RELIEVE. Recuperado dehttp://www.uv.es/RELIEVE/v9n1/RELIEVEv9n1_4.htm https://www.redalyc.org/html/916/91690105/
Hazael L. (2008). Cómo Hacer triunfadores a los hijos. México: Editorial época, S.A. de C.V.
Hodgson P. & Crainer S. (1994). Los Hábitos de los grandes directivos. Análisis de las actividades directivas que conducen al éxito: visión, energía, compromiso, liderazgo. Barcelona, España: Ediciones Folio, S.A. Financial Times.
Huerta J.J. & Rodríguez G. (2014). Desarrollo de Habilidades Directivas. México: Pearson Educación de México, S.A. de C.V.
Ingenieros J. (1992). El hombre mediocre. México: Editores Mexicanos Unidos, S.A.
Koch R. & Campbell, A. (1994). Como despertar y reanimar a su empresa. Cómo hacer de la empresa una organización altamente motivada (estilo japonés) centrada en valores, creencias, liderazgo y misión. Barcelona, España: Ediciones Folio, S.A. Financial Times.
Koontz h. & Weihrich H. (1998). Administración: Una perspectiva Global. McGraw-Hill.

Published

2019-11-04

How to Cite

Garza Puente, D. G., Malacara Navejar, J. G., & Cabrera, O. M. (2019). Tutoring in education, self-esteem and assertiveness as factors that condition the study. EDUCIENCIA, 4(2), 39–48. https://doi.org/10.29059/educiencia.v4i2.155

Issue

Section

Essays

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.