Disability and inclusion in higher education

An initial approach

Authors

  • Jeny Haideé Espinosa Barajas Universidad Autonoma de Tamaulipas

DOI:

https://doi.org/10.29059/educiencia.v4i2.152

Keywords:

Educational inclusion, equity, disability

Abstract

 

Inclusion and equity have been one of the priority topics of education systems throughout the world to address the diversity of students, including people with disabilities. This report is part of a larger project which purpose is to generate a theorical construction from the perspective of disabled subjects, using strategies of grounded theory in which narrative techniques, such as observation and interviews, play a central role. What is reported here is just a first approach to explore the topics and techniques to be considered by the project at large. Observations and interviews were carried out around the school experience of a disabled student in a higher education institution of the northeast of Mexico, having as a result the identification of particular barriers for educational inclusion. It is concluded that there is an area of opportunity in question of inclusion and educational equity in higher education institutions in Mexico, mainly in the physical infrastructure, the curriculum and teacher training.

References

Domínguez, M. (2004). Equidad de género y diversidad en la educación colombiana. Revista electrónica de educación y psicología. Recuperado de http://revistas.utp.edu.co/ index.php/repes/article/view/5205/2481. Fecha de consulta: 2 de abril de 2019
Campaña Mundial por la Educación (2014). Igualdad de Derechos Igualdad de Oportunidades. La educación inclusiva para niños con discapacidad. Handicap International.
Mejía Navarrete, J. (2004). Sobre la investigación cualitativa. Nuevos conceptos y campos de desarrollo. Investigaciones
Sociales, 8(13), 277 - 299. https://doi.org/10.15381/is.v8i13.6928
ONU, Organización de las Naciones Unidas (2006). Convención sobre los derechos de las Personas con Discapacidad. Recuperado de http://www.un.org/spanish/disabilities/default.asp?id=497. Fecha de consulta: 2 noviembre 2018.
UNESCO, Organización de las Naciones Unidas para la Educación la Ciencia y la Cultura (2003). Superar la exclusión mediante planteamientos integradores en la educación: un desafío y una visión. Recuperado de https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000134785_spa. Fecha de consulta: 2 de noviembre de 2018.
UNESCO, Organización de las Naciones Unidas para la Educación la Ciencia y la Cultura (2009). Directrices sobre políticas de inclusión en la educación. Recuperado de unescdoc.unesco.org/images/0017/001778/177849s.pdf. Fecha de consulta: 25 de agosto de 2018
UNESCO, Organización de las Naciones Unidas para la Educación la Ciencia y la Cultura (2015). Educación
2030: Declaración de Incheon y Marco de Acción para la realización del Objetivo de Desarrollo Sostenible 4: Garantizar
una educación inclusiva y equitativa de calidad y promover oportunidades de aprendizaje permanente para todos. Recuperado de http://unesdoc.unesco.org/images/0024/002456/245656s.pdf. Fecha de consulta: 30 de marzo de 2019
UNESCO, Organización de las Naciones Unidas para la Educación la Ciencia y la Cultura (2017). Guía para asegurar
la inclusión y la equidad en la educación. Recuperado de https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000259592. Fecha de consulta: 30 de marzo de 2019.
SEP, Secretaría de Educación Pública (2018). Aprendizajes para la educación integral. Recuperado de https://www.aprendizajesclave.sep.gob.mx/descargables/biblioteca/basica-equidad/1LpM_Equidad-e-Inclusion_digital.pdf. Fecha de consulta: 2 de abril de 2019
Taylor, S. J. y Bogdan R. (1992). Introducción a los métodos cualitativos en investigación. La búsqueda de los significados.
Recuperado de https://www.onsc.gub.uy/enap/images/stories/MATERIAL_DE_CURSOS/Entrevista_en_profundidad_Taylo_y_Bogdan.pdf. Fecha de consulta: 2 de enero de 2019
Toscano, B. A., Ponce, J.C., Cruz, A., Zapién, A., Contreras, G., y Pérez, J.C (2017). Análisis de la Inclusión en la Educación Superior en México. Una propuesta de Indicadores para los Organismos Acreditadores.TECNOLOGIA EDUCATIVA REVISTA CONAIC. Recuperado de https:// conaic.net/revista/publicaciones/Vol_IV_Num2_2017/Articulo_3.pdf. Fecha de consulta: 2 de enero de 2019

Published

2019-11-04

How to Cite

Espinosa Barajas, J. H. (2019). Disability and inclusion in higher education: An initial approach. EDUCIENCIA, 4(2), 13–21. https://doi.org/10.29059/educiencia.v4i2.152

Issue

Section

Estudios

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.