The public university facing the XXI century
challenges, commitments and hopes
DOI:
https://doi.org/10.29059/educiencia.v4i2.154Keywords:
student, higher education, public universitiesAbstract
This essay is a reflection on the role of public higher education institutions facing the ravages of the 21st century. The current era is characterized by a marked uncertainty in all areas of life; the productive sectors of the country ask for innovations in universities, the pedagogical methods of formation of the future graduates of the public universities require revision, an evaluation of the connection between the labor market and the university is indispensable, besides the need to forge subjects trained to propose innovations in the chaotic, changing and new social environment. It is important that universities enter a process of reflection in their work be fore the transformations of the 21st century. When analyzing the scenrios in front of a state of the art technology, one perceives an atmosphere where the only thing that remains urgent to specify is to what extent these transformations impact as university professionals. The university is, for many students, possibility and a real hope of projecting themselves as moraland productive subjects.
References
Superior, 5(13), 91-100. https://doi.org/10.1016/S22007-2872(14)7295-9.
Bauman, Z. y Dessal, G. (2014). El retorno del péndulo. Sobre psicoanálisis y el futuro del mundo líquido. Madrid. Fondo de Cultura de España.
Bauman, Z. (2007). Vida de consumo. 1ª. Edición.México; Editorial Fondo de Cultura Económica.
Bourdieu, P. y Passeron, J.C. (1996). La reproducción. Elementos para una teoría del sistema de enseñanza. 2ª. Edición. México; Distribuidora Fontamara
S.A.
Brunner, J. (2012). La idea de universidad en tiempos de masificación. Revista Iberoamericana
de Educación Superior. Recuperado de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=
S2007-28722012000200008
Barnett, R. (2001). Los límites de la competencia. El conocimiento, la educación superior y la sociedad. 2ª. Edición. Barcelona: Editorial Gedisa.
Carr, N. (2010). Superficialidades. ¿Qué está haciendo internet con nuestras mentes? 1ª. Edición. Bogotá Colombia. Editorial Taurus, Alfaguara S.A.
Díaz, Barriga, Á. (2006). El enfoque de competencias en la educación. ¿Una alternativa o un disfraz de cambio?. Perfiles Educativos, vol. XXVIII, núm. 111.
Escudero, Muñoz, J. M. (2006). El espacio europeo de educación superior ¿Será la hora de la renovación pedagógica de la universidad?. España: ICE–Universidad de Murcia.
Gidenns, A. (2000). Un mundo desbocado. Los efectos de la globalización en nuestras vidas. 1ª. Edición. Buenos Aires. Editorial Taurus.
Frade, L. (2009). Desarrollo de competencias en educación: desde preescolar hasta bachillerato. 1ª. Edición.
México; Editorial Inteligencia educativa. Lipovetsky, G. (2017) La felicidad paradójica Ensayo sobre la sociedad del hiperconsumo. 1ª. Edición. Barcelona;
Editorial Anagrama.
Lipovetsky, G. (2000). El imperio de lo efímero. 7ª. ed. Barcelona. Anagrama.
Magdaleno, A. (2018). 1968. El año que transformó al mundo. 1ª. Edición. México; Editorial Planeta. Morín, E. (2008a). La mente ordenada. México: Ed.
Siglo XXI.
Morín, E. (2008b). Los siete saberes necesarios para la educación del futuro. 1ª. Edición. Editorial Siglo XXI, México.
Morín, E., Ciurana, E. R., y Motta, R. D. (2010). Educar en la era planetaria. 1ª Edición. Barcelona; Editorial
Gedisa. Ocegueda, Hernández J. M., Mungaray Lagarda A.,50 Educiencia. 4(8): 40-50 (Julio-Diciembre 2019). ISSN 2683-1791.
Rubio, Oca J., y Moctezuma Hernández P. Coordinadores (2016). La responsabilidad social de la universidad mexicana a mitad del siglo XXI. 1ª. Edición. Editorial Miguel Ángel Porrúa.
Perrenoud, P. (2004). Diez nuevas competencias para enseñar. 1ª. Edición Madrid: Editorial Graó. Sartorini, G. (1999). Homo videns. La sociedad teledirigida.
1ª. Edición. México; Editorial Taurus. 6ª Reimpresión.
Sacristán, G. J. (compilador) (2008). Educar por competencias, ¿qué hay de nuevo?, Primera Edición. Madrid: Editorial Morata. Vargas, Llosa M. (2016). La civilización del espectáculo. 1ª. Edición; De Bolsillo, México.
Villoro, L. (2007). Los retos de la sociedad por venir. Justicia, democracia y pluralidad. 2ª. Edición. México; Fondo de Cultura Económica. Zabalza, Beraza, M. Á. (2003), Competencias docentes del profesorado. Madrid: Narcea, S.A. De Ediciones.
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Derechos de autor (copyright)
Los autores concederán por escrito a la revista Educiencia la propiedad de los derechos de autor, lo que permite que su artículo y materiales puedan ser reproducidos, publicados, editados, fijados, comunicados y transmitidos públicamente en cualquier forma o medio, así como su distribución en el número de ejemplares que se requieran y su comunicación pública, en cada una de sus modalidades, incluida su puesta a disposición del público a través de medios electrónicos, ópticos o de cualquier otra tecnología, para fines exclusivamente científicos, culturales, de difusión y sin fines de lucro.