Professional teaching practice in Mexico

Policies, conceptualizations and approaches

Authors

  • Héctor Manzanilla Granados Escuela Superior de Cómputo del Instituto Politécnico Nacional (IPN)
  • Zaira Navarrete Cazales Universidad Nacional Autónoma de México, Facultad de Filosofía y Letras, Circuito Interior.

DOI:

https://doi.org/10.29059/educiencia.v5i1.188

Keywords:

Teachers, professional practice, teachers, policy, evaluation

Abstract

Teaching practice is a complex task that requires an analysis that includes its different dimensions. This work is the result of a qualitative research of documentary type, which aims to analyze some dimensions of teaching practice: conceptualization, policies, regulations, guidelines, approaches and evaluation criteria. It was found that, in different historical moments, the Ministry of Public Education has developed laws and regulations to evaluate teachers’ practice, in order to raise the quality of education; the vision of educational authorities has focused mainly on the dimensions of pedagogical knowledge and didactic practice of teaching, leaving aside the social and interpersonal dimension of teachers’ professional practice.

References

Abarzúa, A., & Flotts, M. P. (2011). 2. El modelo de evaluación y los instrumentos. En J. Manzi, R. González,
& Y. Sun (Editores), La evaluación del Docente en Chile. Chile: Pontificia Universidad Católica de Chile.
Ávalos Lozano, M. D. (2002) “Identidad normalista: antes y después de la implantación de la Licenciatura
en Educación Primaria en la Escuela Nacional de Maestros (1960-1997)”. Tesis de Maestría. México: DIE-CINVESTAV-IPN.
Ávalos Lozano, M. D. (2011). “La reflexión de la práctica docente y la intervención educativa como significantes vacíos en la Maestría en Educación Básica Interplanteles”.
En R. N. Buenfil Burgos & Z. Navarrete Cazales (Coords.), Discursos educativos, identidades y formación profesional. Producciones desde el Análisis Político de Discurso, México: Plaza y Valdés-PAPDI, pp. 313-329.
Cárdenas Muñoz, E. (2018). La práctica docente ante nuevos y emergentes entornos de aprendizaje. En M. Rueda Beltrán, & L. Álvarez Arellano (Coordinadores), Propuestas para transformar el Sistema Educativo Mexicano. México: Instituto de Investigaciones
sobre la Universidad y la Educación, UNAM.
Cordero Arroyo, G., Luna Serrano, E., & Patiño Alonso, N. X. (2013). La evaluación docente en educación
básica en México: panorama y agenda pendiente.
Sinéctica, n°. 41. Recuperado en: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=
S1665-109X2013000200008
Curiel Méndez, M. E. (1982). La educación normal. En F. Solana., R. Cardiel Reyes, & y R. Bolaños Martínez
(coords.), Historia de la educación pública en México. México: Fondo de Cultura Económica/Secretaría de Educación Pública, pp. 426-462.
Diario Oficial de la Federación (DOF). (1992). Acuerdo Nacional para la Modernización de la Educación
Básica. Recuperado en: https://www.sep.gob.mx/work/models/sep1/Resource/b490561c-5c33-4254-ad1c-aad33765928a/07104.pdf
DOF. (1992). Acuerdo Nacional para la Modernización de la Educación Básica. Publicación del acuerdo en el Diario Oficial de la Federación (DOF). Recuperado en: https://www.sep.gob.mx/work/models/sep1/Resource/b490561c-5c33-4254-ad1c-aad33765928a/
07104.pdf
DOF. (2014). Criterios técnicos para el desarrollo, uso y mantenimiento de instrumentos de evaluación. Diario Oficial de la Federación (DOF), México. Recuperado
en: http://www.dof.gob.mx/nota_detalle_popup.php?codigo=5481062
DOF. (2017). Lineamientos para llevar a cabo la evaluación del desempeño del personal docente y técnico docente en Educación Básica y Media Superior en el ciclo escolar 2017-2018. Diario Oficial de la Federación
(DOF), Tercera sección. Recuperado en: https://www.inee.edu.mx/images/stories/2014/Normateca/LINEE-04-2017.pdf
DOF. (2018). Acuerdo número 19/11/19 por el que se emiten los Lineamientos de Operación del Programa de la Reforma Educativa. Diario Oficial de la Federación.
Recuperado en: https://dof.gob.mx/nota_detalle.php?codigo=5545442&fecha=30/11/2018
DOF. (2018). Ley General del Servicio Profesional Docente. Última reforma publicada 19 de enero. Diario Oficial de la Federación. Recuperado en: https://www.sep.gob.mx/work/models/sep1/Resource/558c2c24-0b12-4676-ad90-8ab78086b184/ley_general_servicio_profesional_docente.pdf
Ducoing Watty, P. (2004). Origen de la Escuela Normal Superior de México. Revista Historia de la Educación Latinoamericana, vol. 6, núm. 6, pp. 39-56. Recuperado
en: https://revistas.uptc.edu.co/index.php/

Published

2020-12-15

How to Cite

Manzanilla Granados, H., & Navarrete Cazales, Z. (2020). Professional teaching practice in Mexico: Policies, conceptualizations and approaches. EDUCIENCIA, 5(1), 25–37. https://doi.org/10.29059/educiencia.v5i1.188

Issue

Section

Estudios

Most read articles by the same author(s)