The case study: a strategy for teaching the topic of diagnosis for professional intervention in a childhood care program.

Authors

  • José Luis Martínez Guevara

DOI:

https://doi.org/10.29059/educiencia.v8i1.237

Keywords:

Situated teaching, case study, cultural psychology, higher education, teaching

Abstract

The aim of this work was to present the experience in designing and implementing the case study method as a didactic strategy for female students in the Licenciatura en Atención al Desarrollo y Bienestar to learn about diagnostic content for professional intervention in childhood care situations. The design of the case study strategy was developed considering the situated teaching approach, which is based on contributions from cultural psychology of learning. The results demonstrate that the students were able to apply the necessary knowledge, skills, and attitudes to analyze, reflect upon, and propose improvements in reviewing a case of diagnosis in early childhood education involving various situations, factors, and practices of those involved. The teacher's reflections during the development of the case study are presented, and the conclusions highlight the main contributions for improving the teaching and learning of the content addressed.

References

Álvarez-Herrero, J. F. (2021). Metodologías activas en la formación del profesorado universitario. Transformación e innovación de los procesos de enseñanza-aprendizaje. En Carmen Romero García y Olga Buzón García (Comps.). Innovación e investigación docente en educación: experiencias prácticas. Dykinson. 2178-2197

Banco Interamericano de Desarrollo. (2011). Pautas para la elaboración de estudios de caso. https://publications.iadb.org/es/pautas-para-la-elaboracion-de-estudios-de-caso

Corda, M. C., Coria, M. K., Ayala, A. y Stefanizzi. R. (2017). El método de caso como estrategia didáctica aplicada a la enseñanza de la gestión de la información en la Universidad Nacional de La Plata, Argentina. REBECIN, 4(2), 3-22. https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/62

Cubero. R. y Luque, A. (2014). Desarrollo, educación y educación escolar: la teoría sociocultural del desarrollo y del aprendizaje. En César Coll, Jesús Palacios y Álvaro Marchesi (Comps.). Desarrollo psicológico y educación. 2. Psicología de la educación escolar. Alianza editorial. 137-155

Díaz, F. (2006). Enseñanza situada. Vínculo entre la escuela y la vida. McGrawHill.

Díaz, F. y Heredia, A. (2021). Casos de enseñanza: Aprendizaje situado para soluciona problemas complejos y tomar decisiones. Facultad de Psicología de la UNAM. http://www.librosoa.unam.mx/handle/123456789/3382

Estrada, A. y Alfaro, K. L. (2015). El método de casos como alternativa pedagógica para la enseñanza de la bibliotecología y las ciencias de la información. Bibliotecológica, 25(65), 195-212.

Gamboa, M. C. (2019). Estudio de caso como estrategia didáctica para el proceso enseñanza a-aprendizaje: Retos y oportunidades. Bio-grafía. Número extraordinario Memorias del X Encuentro Nacional de Experiencias en Enseñanza de la Biología y la Educación Ambiental. V Congreso Nacional de Investigación en Enseñanza de la Biología. 1533-1540. https://doi.org/10.17227/bio-grafia.extra2017-7334

García, C. A. (2020). Cognición Situada. INSTA Magazine, 1(1), 10 - 12. http://revista.redinsta.com/index.php/instamagazine/article/view/3

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la Investigación. McGrawHill.

Pimienta, J. (2012). Estrategias de enseñanza – aprendizaje. Docencia universitaria basada en competencias. Pearson.

Ruiz, N. (2014). Entender y atender la diversidad: estudio de caso en un aula de educación infantil. Facultad de Educación de Palencia. Universidad de Valladolid. Tesis para obtener el grado de Maestro en Educación Infantil. https://uvadoc.uva.es/bitstream/handle/10324/6706/TFG-L602.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Sánchez, J. S. (2019). Psicología cultural, narrativa y educación. En: José Simón Sánchez y Salvador Arciga Bernal (Coords) Psicología cultural, narración y educación. Universidad Pedagógica Nacional. Sociedad Mexicana de Psicología Social.

Sosa, E. (2017). Aprendizaje colaborativo mediante estudio de caso y juego de roles en el curso Análisis de las Finanzas de la Escuela de Administración de Negocios en la Universidad de Costa Rica. TEC Empresarial, 11(2), 41-53. https://www.scielo.sa.cr/pdf/tec/v11n2/1659-3359-tec-11-02-41.pdf

Toller, P. (2006). Orígenes históricos de la educación jurídica con el método del caso. E-mail Educativo. https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/22661

Troncoso-Pantoja, C.A., Burdiles-Fernández, G.A., Sotomayor-Castro, M. y Echeverría-Sánchez, L. F. (2019). El estudio de caso como estrategia de aprendizaje en estudiantes de nutrición y dietética. FEM, 22(1), 19-25 https://scielo.isciii.es/pdf/fem/v22n1/2014-9832-fem-22-1-19.pdf

Published

2023-12-01

How to Cite

Martínez Guevara, J. L. (2023). The case study: a strategy for teaching the topic of diagnosis for professional intervention in a childhood care program. EDUCIENCIA, 8(1), 14–24. https://doi.org/10.29059/educiencia.v8i1.237

Issue

Section

Estudios