The case study: a strategy for teaching the topic of diagnosis for professional intervention in a childhood care program.
DOI:
https://doi.org/10.29059/educiencia.v8i1.237Keywords:
Situated teaching, case study, cultural psychology, higher education, teachingAbstract
The aim of this work was to present the experience in designing and implementing the case study method as a didactic strategy for female students in the Licenciatura en Atención al Desarrollo y Bienestar to learn about diagnostic content for professional intervention in childhood care situations. The design of the case study strategy was developed considering the situated teaching approach, which is based on contributions from cultural psychology of learning. The results demonstrate that the students were able to apply the necessary knowledge, skills, and attitudes to analyze, reflect upon, and propose improvements in reviewing a case of diagnosis in early childhood education involving various situations, factors, and practices of those involved. The teacher's reflections during the development of the case study are presented, and the conclusions highlight the main contributions for improving the teaching and learning of the content addressed.
References
Álvarez-Herrero, J. F. (2021). Metodologías activas en la formación del profesorado universitario. Transformación e innovación de los procesos de enseñanza-aprendizaje. En Carmen Romero García y Olga Buzón García (Comps.). Innovación e investigación docente en educación: experiencias prácticas. Dykinson. 2178-2197
Banco Interamericano de Desarrollo. (2011). Pautas para la elaboración de estudios de caso. https://publications.iadb.org/es/pautas-para-la-elaboracion-de-estudios-de-caso
Corda, M. C., Coria, M. K., Ayala, A. y Stefanizzi. R. (2017). El método de caso como estrategia didáctica aplicada a la enseñanza de la gestión de la información en la Universidad Nacional de La Plata, Argentina. REBECIN, 4(2), 3-22. https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/62
Cubero. R. y Luque, A. (2014). Desarrollo, educación y educación escolar: la teoría sociocultural del desarrollo y del aprendizaje. En César Coll, Jesús Palacios y Álvaro Marchesi (Comps.). Desarrollo psicológico y educación. 2. Psicología de la educación escolar. Alianza editorial. 137-155
Díaz, F. (2006). Enseñanza situada. Vínculo entre la escuela y la vida. McGrawHill.
Díaz, F. y Heredia, A. (2021). Casos de enseñanza: Aprendizaje situado para soluciona problemas complejos y tomar decisiones. Facultad de Psicología de la UNAM. http://www.librosoa.unam.mx/handle/123456789/3382
Estrada, A. y Alfaro, K. L. (2015). El método de casos como alternativa pedagógica para la enseñanza de la bibliotecología y las ciencias de la información. Bibliotecológica, 25(65), 195-212.
Gamboa, M. C. (2019). Estudio de caso como estrategia didáctica para el proceso enseñanza a-aprendizaje: Retos y oportunidades. Bio-grafía. Número extraordinario Memorias del X Encuentro Nacional de Experiencias en Enseñanza de la Biología y la Educación Ambiental. V Congreso Nacional de Investigación en Enseñanza de la Biología. 1533-1540. https://doi.org/10.17227/bio-grafia.extra2017-7334
García, C. A. (2020). Cognición Situada. INSTA Magazine, 1(1), 10 - 12. http://revista.redinsta.com/index.php/instamagazine/article/view/3
Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la Investigación. McGrawHill.
Pimienta, J. (2012). Estrategias de enseñanza – aprendizaje. Docencia universitaria basada en competencias. Pearson.
Ruiz, N. (2014). Entender y atender la diversidad: estudio de caso en un aula de educación infantil. Facultad de Educación de Palencia. Universidad de Valladolid. Tesis para obtener el grado de Maestro en Educación Infantil. https://uvadoc.uva.es/bitstream/handle/10324/6706/TFG-L602.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Sánchez, J. S. (2019). Psicología cultural, narrativa y educación. En: José Simón Sánchez y Salvador Arciga Bernal (Coords) Psicología cultural, narración y educación. Universidad Pedagógica Nacional. Sociedad Mexicana de Psicología Social.
Sosa, E. (2017). Aprendizaje colaborativo mediante estudio de caso y juego de roles en el curso Análisis de las Finanzas de la Escuela de Administración de Negocios en la Universidad de Costa Rica. TEC Empresarial, 11(2), 41-53. https://www.scielo.sa.cr/pdf/tec/v11n2/1659-3359-tec-11-02-41.pdf
Toller, P. (2006). Orígenes históricos de la educación jurídica con el método del caso. E-mail Educativo. https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/22661
Troncoso-Pantoja, C.A., Burdiles-Fernández, G.A., Sotomayor-Castro, M. y Echeverría-Sánchez, L. F. (2019). El estudio de caso como estrategia de aprendizaje en estudiantes de nutrición y dietética. FEM, 22(1), 19-25 https://scielo.isciii.es/pdf/fem/v22n1/2014-9832-fem-22-1-19.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Universidad Autónoma de Tamaulipas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Derechos de autor (copyright)
Los autores concederán por escrito a la revista Educiencia la propiedad de los derechos de autor, lo que permite que su artículo y materiales puedan ser reproducidos, publicados, editados, fijados, comunicados y transmitidos públicamente en cualquier forma o medio, así como su distribución en el número de ejemplares que se requieran y su comunicación pública, en cada una de sus modalidades, incluida su puesta a disposición del público a través de medios electrónicos, ópticos o de cualquier otra tecnología, para fines exclusivamente científicos, culturales, de difusión y sin fines de lucro.