Ecological importance of sea turtles, perceptions among students from two elementary schools in Veracruz, Mexico

Authors

  • Aura María Guerrero González Universidad Veracruzana, Facultad de Biología. Dirección postal: Lomas del Estadio S/N, Col. Zona Universitaria C.P. 91000, Xalapa, Veracruz. https://orcid.org/0009-0008-6328-1029
  • Rodolfo Viveros Contreras Universidad Veracruzana, Facultad de Biología. Dirección postal: Lomas del Estadio S/N, Col. Zona Universitaria C.P. 91000, Xalapa, Veracruz. https://orcid.org/0000-0003-1723-3110
  • Ibiza Martínez Serrano Universidad Veracruzana, Facultad de Biología. Dirección postal: Lomas del Estadio S/N, Col. Zona Universitaria C.P. 91000, Xalapa, Veracruz. https://orcid.org/0000-0001-6079-7136

DOI:

https://doi.org/10.29059/educiencia.v10i2.286

Keywords:

sustainability, education, perception, ecology

Abstract

This study explored the perception that third-grade elementary school children from two schools in Veracruz have regarding the ecological importance of sea turtles. The research was conducted in two public schools with different geographical distributions with respect to the sea: one located in a rural context, and the other situated in an urban area. It was carried out based on three objectives: a) conducting a diagnostic to explore the knowledge and importance of turtles, b) implementing a workshop to raise awareness among students about their ecological importance, and c) conducting comparative study after the workshop and an evaluation through a mural newspaper to analyze the change in perception among the students at both schools. The results of the study reveal that geographical distance with respect to the sea has a significant impact on the environmental perceptions of students. However, other factors such as contact with marine and coastal ecosystems, family environment approaches to turtles, play a crucial role in the ideas that children construct about turtles. Environmental education is highlighted as a relevant element in changing the perception of students.

References

Alonzo, J. I. (2018). Material didáctico para la conservación de las tortugas marinas de Quintana Roo [Tesis de Maestría]. Universidad de Quintana Roo). https://risisbi.uqroo.mx/handle/20.500.12249/1578

Aranda, O. (2013). La importancia de las tortugas marinas | Relatos de la Naturaleza. Relatos de la Naturaleza. http://relatosdelanaturaleza.org/2013/08/21/la-importancia-de-las-tortugas-marinas/

Cobián, D., Márquez, L. y Borrego, O. (2006). Programa de Educación Ambiental enfocado a la conservación de tortugas marinas e iguanas que habitan en los ecosistemas costeros del Parque Nacional Guanahacabibes. https://www.researchgate.net/publication/274138335_Programa_de_Educacion_Ambiental_enfocado_a_la_conservacion_de_tortugas_marinas_e_iguanas_que_habitan_en_los_ecosistemas_costeros_del_Parque_Nacional_Guanahacabibes

Comisión Nacional de Áreas Naturales Protegidas. (2022). Programa Nacional de Conservación de Tortugas Marinas (p. 80).

Eckert, K. L., Bjorndal, K. A., Abreu-Grobois, F. A., y Donnelly, M. (2000). (Traducción al español). Técnicas de Investigación y Manejo para la Conservación de las Tortugas Marinas. Grupo Especialista en Tortugas Marinas UICN/CSE Publicación No. 4. https://portals.iucn.org/library/sites/library/files/documents/1999-076-Es.pdf

Fernández, Y. (2008). ¿Por qué estudiar las percepciones ambientales?: Una revisión de la literatura mexicana con énfasis en Áreas Naturales Protegidas. Espiral (Guadalajara), 15(43), 179-202. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S1665-05652008000100006&script=sci_abstract

Fundación Comunitaria Oaxaca A.C. (2013). Guía ilustrada de tortugas marinas. Para los Campamentos Tortugueros Comunitarios de la Costa Oaxaqueña. https://simec.conanp.gob.mx/Publicaciones2020/Publicaciones%20CONANP/Parte%202/Guias/2013%20Guia%20Ilustrada%20de%20Tortugas%20marinas.pdf

Gaona, O. y Barragán, A. R. (2016). Las tortugas marinas en México: Logros y perspectivas para su conservación. Soluciones Ambientales Itzeni A.C. https://www.researchgate.net/profile/Volker-Koch-3/publication/313890895_Tortuga_Caguama/links/598696f00f7e9b6c85349570/Tortuga-Caguama.pdf

García, J. y Nando, J. (2000). Estrategias didácticas en educación ambiental. Ediciones Aljibe. https://www.uv.es/educamb/documentos/EstrategiasDidacticasEnEducacionAmbiental.pdf

Hernández-Sampieri, R., y Mendoza (2018). Metodología de la Investigación, las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. McGraw-Hill Interamericana Editores, S.A. de C.V.

Luna-Nemecio, J. y Tobón, S. (2022). Sustentabilidad y educación ambiental: una aproximación al conductismo, constructivismo y la socioformación para pensar la crisis ambiental global. La estrategia empresarial para la sustentabilidad. Escenarios, perspectivas y desafíos en la 4R. Altres Costa-Amic Editores. https://www.researchgate.net/publication/362931696_Sustentabilidad_y_educacion_ambiental_una_aproximacion_al_conductismo_constructivismo_y_la_socioformacion_para_pensar_la_crisis_ambiental_global#fullTextFileContent

Martínez, R. A. (2020). Constructivismo en un programa de formación de educadores, un análisis del discurso. Docencia Universitaria, 1(1), 47–55. https://doi.org/10.46954/revistadusac.v1i1.6 DOI: https://doi.org/10.46954/revistadusac.v1i1.6

Ortiz-Lozano, L., Briseño, A., Barba, G., SalasMonreal, D., y Jiménez-Badillo, M. L. (2010). Zona costera. Atlas del patrimonio natural, histórico y cultural de Veracruz, Tomo I Patrimonio Natural. Comisión del Estado de Veracruz para la Conmemoración de la Independencia Nacional y la Revolución Mexicana. https://www.researchgate.net/publication/274962491_Zona_Costera

Porras, M. Y., Herrera, D. S., Escobar, N. y Rodríguez, G. A. (2024). Desafíos de la educación ambiental y su relación con la educación para el desarrollo sostenible en Colombia. Un análisis normativo. Horizontes expandidos de la Educación, la Tecnología y la Innovación, 67-87. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9710167

Quintana, Y., García-Pérez, J., Juárez-Sánchez, D., y Barrientos, C. (2011). Pesca artesanal en el parque nacional río dulce. Consejo Nacional de Áreas Protegidas. https://www.researchgate.net/publication/334950314_PESCA_ARTESANAL_EN_EL_PARQUE_NACIONAL_RIO_DULCE

Rivas-Villarreal, P. K., Velázquez-Cigarroa, E., Nieves-Soto, M., y Grano-Maldonado, M. I. (2023). El impacto de la educación ambiental en la conservación de la tortuga marina en Mazatlán, Sinaloa, México. The Biologist, 21 (1), 21-32. https://revistas.unfv.edu.pe/rtb/article/view/1531

Secretaría de Medio Ambiente y Recursos Naturales. (2021). Seis especies de tortuga marina que se distribuyen en aguas mexicanas. Recuperado el 11 de junio de 2025 de https://www.gob.mx/semarnat/es/articulos/seis-especies-de-tortuga-marina-que-se-distribuyen-en-aguas-mexicanas

Valencia-Sepúlveda, L. K., Builes-Arroyave, G. L., Quintero-Gómez, M. Y., Herrera-Bustamante, S. I., Ibargüen-Mosquera, H. y Restrepo-Monsalve, L. M. (2019). Aportes a la educación ambiental para la conservación de tortugas marinas. Bio-grafía. Escritos sobre la Biología y su Enseñanza, 1027-1037. https://www.academia.edu/90868092/Aportes_a_la_educaci%C3%B3n_ambiental_para_la_conservaci%C3%B3n_de_tortugas_marinas#outer_page_10

Zabala, I., y García, M. (2008). Historia de la educación ambiental desde su discusión y análisis en los congresos internacionales. Revista de Investigación, 32 (63), 201-218. http://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1010-29142008000100011&lng=es&tlng=es.

Zambrano-Salazar, L. L., Gamboa-López, E. K. y Pico-Núñez, M. F. (2024). Estrategias para fomentar el aprendizaje activo en el aula de pedagogía Universitaria. Polo del Conocimiento,9(6), 505-523. https://doi.org/10.23857/pc.v9i6.7331 DOI: https://doi.org/10.23857/pc.v9i6.7331

Published

2025-08-08

How to Cite

Guerrero González , A. M., Viveros Contreras, R., & Martínez Serrano , I. (2025). Ecological importance of sea turtles, perceptions among students from two elementary schools in Veracruz, Mexico. EDUCIENCIA, 10(2), 32–44. https://doi.org/10.29059/educiencia.v10i2.286

Issue

Section

Estudios
Received 2024-11-13
Accepted 2025-06-13
Published 2025-08-08

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.