Leadership skills: relevance and link with the sustainable development goals of the 2030 Agenda in a higher education institution.
DOI:
https://doi.org/10.29059/educiencia.v10i1.287Keywords:
leadership skills, sustainable development goals, higher education institutionsAbstract
The research aims to understand the management skills, their importance and their link to the sustainable development goals of the 2030 Agenda in postgraduate students of the economic-administrative areas of a higher education institution. This, from the perspective of promoting human talent and promoting the understanding of management skills and good practices of the SDGs, with the purpose that their performance contributes to the process of knowledge transformation for the solution of problems with organizational impact, validated by their behavior and responsibility in doing and inspiring others with a focus on commitment in professional practice and acquiring a construction with social repercussions, the generation of economic value and care or improvement of the environment. The research was approached from an exploratory and descriptive point of view, qualitative and quantitative methods were combined to obtain data. The object of study was developed in a transversal way, as an instrument a questionnaire divided according to a Likert scale. The importance of managerial skills that postgraduate students in economic-administrative areas must consider when linking their knowledge with actions that impact sustainability is highlighted.
References
Adam, J. A. (2019). El reto de las organizaciones educativas de nivel superior del área económico-administrativa de México y América Latina en un entorno de desarrollo sostenible. Publicaciones Empresarial. UNAM FCA Publishing
Bohne, A. C., Bruckmann, M. y Martínez, A. (2019). El desarrollo sustentable en las instituciones de educación superior: un verdadero desafío. Revista Digital Universitaria (RDU), 20 (5). http://doi.org/10.22201/codeic.16076079e.2019.v20n5.a3 DOI: https://doi.org/10.22201/codeic.16076079e.2019.v20n5.a3
Cruz, L. A. (2016) Complejidad y nuevos paradigmas. En Díaz (2016 El enfoque de la complejidad: Diversas perspectivas. Publicaciones Empresariales UNAM FCA Publishing
Gaceta UNAM. (junio 5, 2023). Ranking del Times Higher Education: la UNAM, 32 del mundo en relación con las metas de desarrollo sustentable de la ONU. https://www.gaceta.unam.mx/wp-content/uploads/2023/06/230605.pdf
García-Arce, J. G., Pérez-Ramírez, C. A. y Gutiérrez, B. E. (2021). Objetivos de Desarrollo Sustentable y funciones sustantivas en las Instituciones de Educación Superior. Revista Electrónica "Actualidades Investigativas en Educación", 21(3), 1-34. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=44768298014 DOI: https://doi.org/10.15517/aie.v21i3.48160
Griffin, R. y Van Fleet, D. (2016). Habilidades Directivas. Evaluación y Desarrollo. CENGAGE Learning.
Paz, R. y Chávez, P. (09 de octubre 2023). El balance es sombrío ¿Debe replantearse la Agenda 2030? Gaceta UNAM. Sección Academia. https://www.gaceta.unam.mx/debe-replantearse-la-agenda-2030/
Romero, M. D. (2016). Los equipos multidisciplinarios como factor de transformación organizacional en una IES [Tesis doctorado: UNAM]. TESISUNAM http://132.248.9.195/ptd2016/enero/0739757/Index.html
Organización de las Naciones Unidas para la Educación y la Ciencia y la Cultura. (2017). Educación para los Objetivos de Desarrollo Sostenible. Objetivos de aprendizaje. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000252423.
Secretaría de Desarrollo Institucional UNAM. (s.f.). La agenda 2030 y los ODS en la UNAM. https://web.siia.unam.mx/ods-unam/
Sustainable Development Solutions Network Australia / Pacífico. (2017). Cómo empezar con los ODS en las Universidades. Una guía para las universidades, los centros de educación superior y el sector académico. https://reds-sdsn.es/wp-content/uploads/2017/02/Guia-ODS-Universidades-1800301-WEB.pdf
Villafuerte, P. (2020, junio). La Agenda 2030 y el papel de las universidades latinoamericanas. Observatorio TEC. https://observatorio.tec.mx/edu-news/rol-de-las-universidades-agenda2030/
Weinstein, J. (Ed.). (2017). Liderazgo Educativo en la Escuela: nueve miradas. Ediciones Universidad Diego Portales. https://liderazgoeducativo.udp.cl/cms/wp-content/uploads/2020/04/Liderazgo-Educativo-en-la-Escuela.-Nueve-miradas.pdf
Whetten, D. y Cameron, K. (2016). Desarrollo de habilidades directivas. Person Educación
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Universidad Autónoma de Tamaulipas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Derechos de autor (copyright)
Los autores concederán por escrito a la revista Educiencia la propiedad de los derechos de autor, lo que permite que su artículo y materiales puedan ser reproducidos, publicados, editados, fijados, comunicados y transmitidos públicamente en cualquier forma o medio, así como su distribución en el número de ejemplares que se requieran y su comunicación pública, en cada una de sus modalidades, incluida su puesta a disposición del público a través de medios electrónicos, ópticos o de cualquier otra tecnología, para fines exclusivamente científicos, culturales, de difusión y sin fines de lucro.