The operating structures of educational centers
DOI:
https://doi.org/10.29059/educiencia.v10i2.260Keywords:
Organizational Structure, Organizational Efficiency, Differentiation, Integration, Learning CommunitiesAbstract
The operational structures of educational centers examine the organizational structure of educational institutions. It explores how these structures are related to organizational efficiency from various perspectives, evaluating two opposing models of school organization. The article also discusses the differences between the structures of primary and secondary educational centers, highlighting the roles of their members. The complexity of defining an optimal organizational structure is underlined due to the diversity of conditions and contexts. The document concludes that there is no single superior structure and emphasizes the importance of collaboration between management and teaching staff for educational success.
References
Apple, M. y Apple, M. W. (1979). Ideology and curriculum. Routledge.
Aguerrondo, I. (1998). La escuela como organización inteligente. Editorial Troquel.
Barba, A. (2010). Frederick Winslow Taylor y la administración científica: contexto y aportaciones. Revista Gestión y Estrategia, 38, 49-68. https://gestionyestrategia.azc.uam.mx/index.php/rge/article/view/103
Bourdieu, P. (1997). Capital cultural, escuela y espacio social. Siglo XXI (México).
Cantón Mayo, I. (2003). La estructura de las organizaciones educativas y sus múltiples implicaciones. RIFOP: Revista interuniversitaria de formación del profesorado: continuación de la antigua Revista de Escuelas Normales, (47), 139-165. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=818923
García, C., Lastikka, A. L. y Petreñas, C. (2013). Comunidades de aprendizaje. Scripta Nova. Revista Electrónica de Geografía y Ciencias Sociales, 17(427). https://revistes.ub.edu/index.php/ScriptaNova/article/view/14914
Giroux, H. (1990). Los profesores como intelectuales. Paidós.
González, M. T. G., Cano, J. M. N., Pruaño, A. P. y Ruzafa, J. A. M. (2003). Organización y gestión de centros escolares: dimensiones y procesos. Pearson educación.
Guodemar, J., Fernández, P. G., González, E. M. R. y de la Torre, C. (2006). Modelos educactivos: del Taylorismo al e-learning. Saberes. Revista de estudios jurídicos, económicos y sociales 4, 1-13. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2059921
Hidden Architecture. (s.f.). Instituto Nacional José Miguel Carrera, ex A-00 en 1962, Santiago, Chile [Fotografía]. https://hiddenarchitecture.net/institutonacional-general-jose-miguel-carrera/
Instituto Nacional General José Miguel Carrera (2019). Proyecto Educativo Institucional. Ministerio de Educación de Chile. https://institutonacional.cl/wpcontent/uploads/2019/12/PEI-IN-2019.pdf
López, R. M. y Espinosa, R. M. L. (2009). La estructura organizacional escolar y su efecto en el trabajo de los docentes de las escuelas primarias [Tesis de Maestría, Tecnológico de Monterrey]. Repositorio del Tecnológico de Monterrey. https://repositorio.tec.mx/items/93a9de65-b0a7-4246-8d37-070bcfe115a7
Monreal, G. D. C. (2007). Estructura organizacional y formación docente: una propuesta para mejorar la función organizativa del director de escuela primaria. Investigación Educativa Duranguense, (6), 74-84. https://editorialupd.mx/revistas/index.php/ined/article/view/42?articlesBySameAuthorPage=1
Moraga, F. (2021). Gabriela Mistral. Pasión de enseñar. Pensamiento pedagógico: Compiladores: Pedro Pablo Zegers y Cristián Warnken. Cuadernos Chilenos de Historia de la Educación, (15).
Pizarro, C. A. y Tejeda, M. (2003). Las representaciones sociales sobre la relación escuela–comunidad en las instituciones educativas rurales. Un estudio de caso del acto de apertura del ciclo lectivo de la escuela de El Bañado, Dpto. Capayán, Provincia de Catamarca, Año 2003. https://editorial.unca.edu.ar/Publicacione%20on%20line/CD%20INTERACTIVOS/NOA2003/Educaci%C3%B3n%20Ciencias%20Sociales%20y%20Econ%C3%B3micas/Sala%20Facultad%20de%20Humanidades/Las%20representaciones%20sociales%20sobre%20la%20relaci%C3%B3n%20escuela.pdf
Queupil, J. P., Cuenca, C. y Maldonado, C. (2021). Colaboración entre Docentes y Directivos: Estudio de Caso del Desarrollo Profesional e Inclusión en Pandemia. Revista latinoamericana de educación inclusiva, 15(2), 207-223. https://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-73782021000200207
UNESCO (s.f.). Ecuador: Perfil de educación. Instituto Internacional de Planeamiento de la Educación (IIPE) SITEAL. https://siteal.iiep.unesco.org/pais/ecuador
Vaillant, D. (2021). La colaboración de equipos docentes y directivos: la clave para los retos futuros. En Programa de liderazgo educativo. Universidad Diego Portales. https://educacion.udp.cl/cms/wp-content/uploads/2021/08/Vaillant-presentaci%C3%B3n.pdf

Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Universidad Autónoma de Tamaulipas

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Derechos de autor (copyright)
Los autores concederán por escrito a la revista Educiencia la propiedad de los derechos de autor, lo que permite que su artículo y materiales puedan ser reproducidos, publicados, editados, fijados, comunicados y transmitidos públicamente en cualquier forma o medio, así como su distribución en el número de ejemplares que se requieran y su comunicación pública, en cada una de sus modalidades, incluida su puesta a disposición del público a través de medios electrónicos, ópticos o de cualquier otra tecnología, para fines exclusivamente científicos, culturales, de difusión y sin fines de lucro.