Attitudes towards machismo and perception of new masculinities in higher education students: towards and inclusion agenda.
DOI:
https://doi.org/10.29059/educiencia.v9i1.270Keywords:
sexism, new masculinities, social roleAbstract
Gender violence is a widespread problem in the country that requires greater understanding. The objective of this study was to evaluate the factors that influence the formation and modification of attitudes towards sexism, the level of sexism and new masculinities in higher education students. Methodologically, a descriptive statistical analysis was carried out on the responses of the Sexism Behavior Scale and the Perception of Positive Attitudes of Masculinities for Complex Environments. The informants were mostly local (78.5%); 71.5% from traditional families (mother, father and children); the father is the main provider (59.8%); 48.2% of mothers do housework. Regarding age, a third of the parents are between 46 and 50 years old; In terms of education, 36.1% of fathers and 39.9% of mothers have completed a bachelor’s degree. The main findings were that sexist attitudes are present in students of any sex. Higher averages of sexist behavior were obtained in women than in men. There were significant differences between men and women. Women also had a greater perception of the new masculinities. These results are valuable for new research in educational, social and gender planning.
References
Bonino, L. (2004). Los Micromachismos. Revista La Cibeles, (2). Ayuntamiento de Madrid.
Boscán, A. (2008). The new positive masculinities. Utopía y Praxis Latinoamericana, 13(41), 93-106. https://ve.scielo.org/scielo.php?pid=S1315-52162008000200006&script=sci_abstract&tlng=en
Carrasco, C., Bonilla-Algovia, E. y Ibáñez, M. (2021). Ambivalent sexism in adolescents of Castilla-La Mancha. Revista de Educación, (392), 97-121. https://www.researchgate.net/profile/Marta-Ibanez-Carrasco/publication/359512948_Sexismo_ambivalente_en_adolescentes_de_Castilla-La_Mancha/links/6241fb7b5e2f8c7a03456887/Sexismo-ambivalente-en-adolescentes-de-Castilla-La-Mancha.pdf
Carabí, A., y Segarra, M. (Eds.). (2000). Nuevas masculinidades 2. Icaria Editorial. https://books.google.com.mx/books?hl=es&lr=&id=BCqJtVeGP6IC&oi=fnd&pg=PA7&dq=Carab%C3%AD+y+Segarra+2000&ots=f90ODkRWuq&sig=hv0jctfvnB0vpBZUk2K79Kfxc4Y&redir_esc=y#v=onepage&q=Carab%C3%AD%20y%20Segarra%202000&f=false
Castro, B. E., Carmona, J. A. y Posada, I. C. (2023). Las Masculinidades Vivenciadas en un Grupo de Estudiantes Universitarios Varones del Sur Occidente Colombiano. Revista Ártemis: Estudos de Gênero, Feminismo e Sexualidades, 36(1).https://periodicos.ufpb.br/index.php/artemis/article/view/66454/38863
Comisión Nacional de los Derechos Humanos. (2019). ABC of gender perspective and masculinities. https://mexicosocial.org/wp-content/uploads/2019/11/ABC-de-las-masculinidades.-CNDH.-2019.pdf
De la Cruz, P. y Morales, J. (2015). Comparación de las actitudes hacia el machismo entre las mujeres del Asentamiento Humano “El Vallecito” y la Comunidad “Villa Rica” de Lima Este, 2014. [Tesis de Pre grado, Universidad Peruana Unión, Lima]. https://tesis.usat.edu.pe/bitstream/20.500.12423/1907/1/TL_ArevaloFalenGustavo.pdf
Díaz, A. J. (2023). Construir conciencia de género sobre hombres y masculinidades: una intervención. La ventana. Revista de estudios de género, 7(57), 209-238. https://doi.org/10.32870/lv.v7i57.7508
Harguth, B. M. (2019). Machismo and Consequential Aphrodisiac Consumption in Oaxaca, Mexico. [Tesis de Honores de la Universidad del Sur de Dakota]. https://red.library.usd.edu/honors-thesis/115
Huesca, M. (2021). Nuevas masculinidades para una igualdad sustancial entre mujeres y hombres [Conferencia]. En la Conmemoración del I Día Internacional de la Eliminación de la Violencia contra la Mujer. Instituto Electoral de la Ciudad de México. https://www.iecm.mx/noticias/nuevas-masculinidades-para-la-igualdad-sustancial-entre-mujeres-y-hombres-plantea-consejero-mauricio-huesca-en-conferencia-magistral/
IBM Corp. (2020). SPSS (por sus siglas en inglés, Statistical Package for Social Sciences), versión 27.0
Instituto Nacional de Estadística, Geografía e Informática. (12 de marzo de 2024). Violencia contra las Mujeres en México. https://www.inegi.org.mx/tablerosestadisticos/vcmm/
Jiménez, R. (2020). Cambios en los Patrones Culturales Machistas. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 14(2), 17-19. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-73782020000200017
Lamadrid, S. y Benitt, A. (2019). Cronología del movimiento feminista en Chile 2006-2016. Revista Estudios Feministas, 27(3), 1-15. https://doi.org/10.1590/1806-95842019v27n354709
Madrid, S., Valdés, T. y Celedón, R. (Eds.). (2020). Masculinidades en América Latina: Veinte años de estudios y políticas para la igualdad de género. Ediciones Universidad Academia de Humanismo Cristiano. https://www.scielo.br/j/ref/a/mS3cXBshWzc4BDRZYVdfsxw#
Mamani, V., Herrera, D., y Arias, W. (2020). Comparative analysis of sexual machismo in Peruvian and Chilean university students. Revista Chilena de Neuro-Psiquiatría, 58(2), 106-115. http://doi.org/10.4067/S0717-92272020000200106
Mensa, M., y Grow, J. M. (2019). Women creatives and machismo in Mexican advertising. European Review of Latin American and Caribbean Studies/Revista Europea de Estudios Latinoamericanos y del Caribe, (107), 27-53. https://www.jstor.org/stable/26764791
Nieto, N. (2020). Mexican and Brazilian Machismo: Cultural Tolerance. Journal of Comparative Studies, 13(42), 104–126. https://du.lv/wp-content/uploads/2023/02/Nieto-2020.pdf
Organización para la Cooperación y Desarrollo Económico. (2023). Igualdad de género en Colombia: Hacia una mejor distribución del trabajo remunerado y no remunerado. Ediciones del Autor.
Peña, J. C., Arias, L. y Sáez, F. (2022). Masculinidades tradicionales en las universidades chilenas. Manifestaciones y afirmaciones en contextos y espacios académicos. Géneros, 11(2). 172-199. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8498461
Real Academia Española (s.f.). Masculino. Diccionario de la lengua española. Recuperado en 2 de febrero de 2023, de https://dle.rae.es/masculino?m=form
Ringdahl, B. (2020). Positive masculinity: Counseling men through a prosocial and strengths-based lens. En D. Kleiber, & E. Delgado, Social psychology and counseling: Issues and applications (pp. 171-190). Nova Science Publishers.
Rung, S., McLean, S., Dallat, C. y Lane, B. (2021). Positive masculinity in the outdoors: applying a systems lens to evaluate an adolescent outdoor education program. Journal of Outdoor and Environmental Education, (24), 169-189. https://doi.org/10.1007/s42322-021-00078-7
Silva, C. E. (2020). La inteligencia emocional y su influencia en el nivel de machismo en estudiantes universitarios [Tesis de Bachelor, Universidad Técnica de Ambato]. https://repositorio.uta.edu.ec/handle/123456789/31379
Stevani, M. V. y Montero, C. (2020). El octubre chileno: voces y luchas feministas. Descentrada. Revista interdisciplinaria de feminismos y género, 4(1). https://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/art_revistas/pr.11584/pr.11584.pdf
Ubillos-Landa, S. E., Goiburu-Moreno, E., Puente-Martínez, A., y Pizarro-Ruiz, J. P. (2021). Influencia en la educación sexual programas de educación: Un estudio empírico. Revista de Psicodidáctica, 26(2), 123-131. https://doi.org/10.1016/j.psicod.2021.01.001
Vázquez-Parra, J. C., Carlos-Arroyo, M., Salaiza-Lizarraga, F., Arredondo-Trapero, F.G. y Marco Cruz-Sandoval, M. (2024). Validation of the Machista Behavior and Perception of Positive Masculinities Attitudes Scale for Complex Environments in a Mexican Student Population. The International Journal of Community Diversity, 24(1), 75-98. https://doi.org/10.18848/2327-0004/CGP/v24i01/75-98
Viveros, M. (2007). Teorías feministas y estudios sobre varones y masculinidades. Dilemas y desafíos recientes. La Manzana de la Discordia, 2(4), 25-36.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Universidad Autónoma de Tamaulipas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Derechos de autor (copyright)
Los autores concederán por escrito a la revista Educiencia la propiedad de los derechos de autor, lo que permite que su artículo y materiales puedan ser reproducidos, publicados, editados, fijados, comunicados y transmitidos públicamente en cualquier forma o medio, así como su distribución en el número de ejemplares que se requieran y su comunicación pública, en cada una de sus modalidades, incluida su puesta a disposición del público a través de medios electrónicos, ópticos o de cualquier otra tecnología, para fines exclusivamente científicos, culturales, de difusión y sin fines de lucro.