Technology and teachers’ digital competence for STEM learning situations. A systematic review of literature in Mexico.
DOI:
https://doi.org/10.29059/educiencia.v10i2.292Keywords:
STEM education, Technology, Teacher digital competence, Systematic reviewAbstract
The role of technology in STEM education is understood in a variety of ways, which directly influences the digital competence teachers must develop to implement teaching situations with this approach. To analyze trends in the use of technology in STEM learning and its implications for teachers' digital competence, a systematic review of the literature published in Mexico was conducted, following the PRISMA Declaration methodology. Results show that research on STEM, the role of technology, and its impact on teachers' digital competences is still incipient in the country, although it is beginning to gain increasing presence. The studies reviewed highlight the need to strengthen teacher training to improve teachers' digital competence levels at all educational levels.
References
Alianza para la Promoción de STEM. (2019). Visión STEM para México. https://movimientostem.org/publicaciones-2/
Amaya, A., Zúñiga, E., Salazar, M., y Ávila, A. (2018). Empoderar a los profesores en su quehacer académico a través de certificaciones internacionales en competencias digitales. Apertura, 10(1), 104–115. https://doi.org/10.32870/Ap.v10n1.1174 DOI: https://doi.org/10.32870/Ap.v10n1.1174
Arellano, A. I., y Andrade, R. A. (2020). Competencias digitales docentes en profesores universitarios. Innovación Educativa, 20(83), 33–51. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S1665-26732020000200033&script=sci_abstract
Arizmendi, S. (2020). Estrategias para el desarrollo de competencias digitales con fines didácticos: Un estudio de caso. Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 7. https://doi.org/10.46377/dilemas.v34i1.2212 DOI: https://doi.org/10.46377/dilemas.v34i1.2212
Bucio-Gutiérrez, D., Barrios, A. X., Calvillo-Villicaña, M. E., Cerda-Luque, P. A., y Reyna-Castillo, M. (2024). ¿Es posible la inclusión STEAM en la educación especial? Aproximaciones pedagógicas en la voz de expertos. Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 11(3). https://doi.org/10.46377/dilemas.v11i3.4118 DOI: https://doi.org/10.46377/dilemas.v11i3.4118
Cabero-Almenara, J., Barroso-Osuna, J., Llorente-Cejudo, C., y Palacios-Rodríguez, A. (2022). Validación del Marco Europeo de Competencia Digital Docente mediante ecuaciones estructurales. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 27(92), 185–208. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-66662022000100185
Cerda-Luque, P. A., Suárez-Escalona, R., Cavazos-Salazar, R. L., y Reyna-Castillo, M. (2023). Objeto de aprendizaje STEAM para la promoción del patrimonio cultural rupestre en Tamaulipas: Niños y niñas en un “Día del investigador UAT”. Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 11, 1–13. https://doi.org/10.46377/dilemas.v11iEspecial.3885 DOI: https://doi.org/10.46377/dilemas.v11iEspecial.3885
Chávez-Márquez, I. L., y De los Ríos, H. J. (2022). Competencias digitales en docentes universitarios de ciencias exactas frente al cambio a la virtualidad. Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores. https://doi.org/10.46377/dilemas.v10i1.3242 DOI: https://doi.org/10.46377/dilemas.v10i1.3242
Chiu, T. K. F., y Li, Y. (2023). How can emerging technologies impact STEM education? Journal for STEM Educational Research, 6, 375–384. https://doi.org/10.1007/s41979-023-00113-w DOI: https://doi.org/10.1007/s41979-023-00113-w
Couso, D. (2017). ¿Por qué estamos en STEM? Un intento de definir la alfabetización STEM para todo el mundo y con valores. Ciències, 34, 22–30. https://doi.org/10.5565/rev/ciencies.403 DOI: https://doi.org/10.5565/rev/ciencies.404
Couso, D., Domènech, J., Simarro, C., López, V., y Grimalt-Àlvaro, C. (2022). Perspectivas, metodologías y tecnologías en el despliegue de la educación STEM. Ciències, 44(22), 56–72. https://doi.org/10.5565/rev/ciencies.470 DOI: https://doi.org/10.5565/rev/ciencies.470
Couso, D., y Simarro, C. (2020). STEM education through the epistemological lens: Unveiling the challenge of STEM transdisciplinarity. En C. C. Johnson, M. J. Mohr-Schroeder, T. J. Moore, y L. D. English (Eds.), Handbook of research on STEM education (pp. 17–28). Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9780429021381-3
Ellis, J., Wieselmann, J., Sivaraj, R., Roehrig, G., Dare, E., y Ring-Whalen, E. (2020). Toward a productive definition of technology in science and STEM education. Contemporary Issues in Technology and Teacher Education, 20(3), 472–496. https://citejournal.org/volume-20/issue-3-20/science/toward-a-productive-definition-of-technology-in-science-and-stem-education
George, C. E. (2021). Competencias digitales básicas para garantizar la continuidad académica provocada por el Covid-19. Apertura, 13(1), 36–51. https://doi.org/10.32870/Ap.v13n1.1942 DOI: https://doi.org/10.32870/Ap.v13n1.1942
González-Fernández, M. O. (2021). Competencias digitales del docente de bachillerato ante la enseñanza remota de emergencia. Apertura, 13(1), 6–19. https://doi.org/10.32870/Ap.v13n1.1991 DOI: https://doi.org/10.32870/Ap.v13n1.1991
Gras, M., y Alí, C. (2021). Estrategia Educación STEM para México: Visión de éxito intersectorial del eje estratégico Educación STEM – Educación con perspectiva de género y foco en mujeres. Movimiento STEM. https://www.movimientostem.org/wp-content/uploads/2021/03/Visi%C3%B3n-de-%C3%89xito-Intersectorial_Eje-Inclusi%C3%B3n-G%C3%A9nero.pdf
Gras, M., y Alí, C. (2023). Educación STEM y su aplicación: Una estrategia inclusiva, sostenible y universal para preescolar y primaria. Movimiento STEM. https://www.movimientostem.org/wp-content/uploads/2023/08/Educacion-STEM-y-su-aplicacion-_-preescolar-y-primaria.pdf
Hernández, C. A. (2021). Modelo de ecuaciones estructurales, alternativa para medir el fenómeno de las mujeres STEM en México. RIDE. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 11(22). https://doi.org/10.23913/ride.v11i22.977 DOI: https://doi.org/10.23913/ride.v11i22.977
Hıdıroğlu, Ç. N., y Karakaş, A. (2022). Transdisciplinary role of technology in STEM education. Malaysian Online Journal of Educational Technology, 10(4), 276–293. https://doi.org/10.52380/mojet.2022.10.4.411 DOI: https://doi.org/10.52380/mojet.2022.10.4.411
Honey, M., Pearson, G., y Schweingruber, H. (Eds.). (2014). STEM integration in K–12 education: Status, prospects, and an agenda for research. The National Academies Press.
International Technology Education Association. (2000). Standards for technological literacy: Content for the study of technology. https://blogs.ubc.ca/dandt/files/2014/08/TechLitStandards.pdf
Li, Y., Wang, K., Xiao, Y., y Froyd, J. E. (2020). Research and trends in STEM education: A systematic review of journal publications. International Journal of STEM Education, 7, Artículo 11. https://doi.org/10.1186/s40594-020-00207-6 DOI: https://doi.org/10.1186/s40594-020-00207-6
Marrero, M. E., Gunning, A. M., y Germain-Williams, T. (2014). What is STEM education? Global Education Review, 1(4), 1–6. https://ger.mercy.edu/index.php/ger/article/view/135
Ocegueda, M. T., Pimienta, R. B., y Mungaray, A. (2022). Educación superior, industria y crecimiento económico en México. RESU. Revista de la Educación Superior, 51(201), 131–151. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S0185-27602022000100111&script=sci_abstract
Page, M. J., McKenzie, J. E., Bossuyt, P. M., Boutron, I., Hoffmann, T. C., Mulrow, C. D., Shamseer, L., Tetzlaff, J. M., Akl, E. A., Brennan, S. E., Chou, R., Glanville, J., Grimshaw, J. M., Hróbjartsson, A., Lalu, M. M., Li, T., Loder, E. W., Mayo-Wilson, E., McDonald, S., ... Moher, D. (2021). The PRISMA 2020 statement: An updated guideline for reporting systematic reviews. BMJ, 372, n71. https://doi.org/10.1136/bmj.n71 DOI: https://doi.org/10.1136/bmj.n71
Pérez, E. A., y Andrade, R. A. (2020). Orientación de la competencia digital del profesor universitario en las propuestas de integración de TIC. IE Revista de Investigación Educativa de la REDIECH, 11(0), e905. https://doi.org/10.33010/ie_rie_rediech.v11i0.905 DOI: https://doi.org/10.33010/ie_rie_rediech.v11i0.905
Ramírez, C. M. (2014). Análisis de las competencias básicas en TIC del profesorado de educación primaria. Sinéctica. Revista Electrónica de Educación, 42, 1–17. https://sinectica.iteso.mx/index.php/SINECTICA/article/view/74
Ramírez, A., y Casillas, M. A. (2022). Los saberes digitales de las mujeres en STEM. Innovación Educativa, 22(89), 9–30. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-26732022000200009
Redecker, C. (2020). Marco europeo para la competencia digital de los educadores: DigCompEdu (Fundación Universia & Ministerio de Educación y Formación Profesional de España, Trads.). Secretaría General Técnica del Ministerio de Educación y Formación Profesional de España. (Obra original publicada en 2017).
Ring-Whalen, E., Dare, E., Roehrig, G., Titu, P., y Crotty, E. (2018). From conception to curricula: The role of science, technology, engineering, and mathematics in integrated STEM units. International Journal of Education in Mathematics, Science and Technology (IJEMST), 6(4), 343–362. https://doi.org/10.18404/ijemst.440338 DOI: https://doi.org/10.18404/ijemst.440338
Sánchez Mendiola, M. (2020, noviembre 27). La UNAM y la pandemia. Crisis y oportunidades [Grabación en vivo]. XIV Curso Interinstitucional: La educación superior hoy. De las certezas a la incertidumbre. Programa Universitario de Estudios sobre Educación Superior, Sesión 10. https://www.youtube.com/watch?v=ut30XCu_3pE&list=PLNUZJBV0eonjBx02dj6XihV-qSYAaNuUW&index=12
Secretaría de Educación Pública. (2022, marzo 30). Boletín SEP no. 74. Entregan SEP y Movimiento STEM el Premio Docentes Extraordinarios. https://www.gob.mx/sep/articulos/boletin-sep-no-74-entregan-sep-y-movimiento-stem-el-premio-docentes-extraordinarios-2022
Sivaraj, R., Ellis, J., y Roehrig, G. (2019). Conceptualizing the T in STEM: A systematic review. En K. Graziano (Ed.), Proceedings of Society for Information Technology & Teacher Education International Conference (pp. 1245–1254). Association for the Advancement of Computing in Education.
Thomas, J., Kneale, D., McKenzie, J. E., Brennan, S. E., y Bhaumik, S. (2024). Chapter 2: Determining the scope of the review and the questions it will address [última actualización: agosto, 2023]. En J. P. T. Higgins, J. Thomas, J. Chandler, M. Cumpston, T. Li, M. J. Page, y V. A. Welch (Eds.), Cochrane handbook for systematic reviews of interventions (versión 6.5). Cochrane. https://www.training.cochrane.org/handbook
UNESCO. (2019). Marco de competencias de los docentes en materia de TIC. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000371024
Zempoalteca, B., González, J., y Guzmán, T. (2023). Competencia digital docente para la mediación en ambientes virtuales mixtos. Apertura, 15(1), 102–121. https://doi.org/10.32870/Ap.v15n1.2276 DOI: https://doi.org/10.32870/Ap.v15n1.2276

Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Universidad Autónoma de Tamaulipas

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Derechos de autor (copyright)
Los autores concederán por escrito a la revista Educiencia la propiedad de los derechos de autor, lo que permite que su artículo y materiales puedan ser reproducidos, publicados, editados, fijados, comunicados y transmitidos públicamente en cualquier forma o medio, así como su distribución en el número de ejemplares que se requieran y su comunicación pública, en cada una de sus modalidades, incluida su puesta a disposición del público a través de medios electrónicos, ópticos o de cualquier otra tecnología, para fines exclusivamente científicos, culturales, de difusión y sin fines de lucro.
Accepted 2025-07-02
Published 2025-08-08