Entrepreneurship. Challenge of higher education in the face of the global and flexible labor market

Authors

  • Dora María Lladó Lárraga
  • Jeny Haideé Espinosa Barajas
  • Fernando Leal Ríos

DOI:

https://doi.org/10.29059/educiencia.v8i1.249

Keywords:

Entrepreneurship, labor market, higher education

Abstract

The purpose of this communication is to present an overview of the reasons why in the current context it is necessary to promote entrepreneurial training, especially in higher education students. The first part of the paper presents how the economic, political and technological transformations of recent decades impact labor markets, transforming labor and organizational processes, forms of internal and external labor and productive organization, mechanisms for hiring and permanence of personnel and services. This generates demands on higher education institutions in relation to the identification of the competencies demanded of professionals in the context of flexible labor markets. It’s evident that in the face of the lack of employment opportunities in this global context and in the face of the continuous transition of employment status - which goes from dependence to independence or vice versa - in the labor market, entrepreneurship begins to be seen as an opportunity to achieve self-employment, that is, the generation of work itself.

References

Asociación Colombiana de Universidades. 2008). Propuestas y acciones universitarias para la transformación de la educación superior en América Latina. Informe final del proyecto 6x4 UEALC. Aseguramiento de la Calidad en la Educación y en el Trabajo, S.C. (ediciones).

Bunk, G. P. (1994). La transmisión de competencias en la formación y perfeccionamiento profesionales de la RFA. Revista Europea de Formación Profesional, 1.

Carnoy, M. (1982). Economía y Educación. En Educación y Empleo y Desarrollo Económico. Revista del Consejo Nacional Técnico de la Educación, III (40), 4ta. Época.

Carnoy, M., Castells, M. y Benner, Ch. (1997). Mercados laborales y prácticas de empleo en la era de la flexibilidad. Un caso de estudio del Valle de Silicon. “Labour markets and employment practices in the age of the flexibility: A case study of Silicon Valley”. International Labour Review, 136(1), (Spring 1997), 27-48.

Espacio Europeo de la Enseñanza Superior. (1999). Declaración conjunta de los ministros europeos de educación reunidos en Bolonia el 19 de junio de 1999.

Formichella, M. (2004). El concepto de emprendimiento y su relación con la educación, el empleo y el desarrollo local, INTA. http://municipios.unq.edu.ar/modules/mislibros/archivos/MonografiaVersionFinal.pdf

Ginés, J. (2004). La necesidad del cambio educativo para la sociedad del conocimiento. Revista Iberoamericana de Educación, 35. DOI: https://doi.org/10.35362/rie350874

Gómez, V. M. y Munguía, J. (1987). Educación y Estructura Económica. Marco teórico y estado del arte de la investigación en México. Comisión temática de Educación y Sociedad del Congreso Nacional de Investigación Educativa.

González, E., Herrera, R. y Zurita, R. (2008). Formación basada en competencias: Desafíos y oportunidades. En diseño curricular basado en competencias y aseguramiento de la calidad en la educación superior. Centro Interuniversitario de Desarrollo (CINDA), Grupo Operativo de Universidades Chilenas y Fondo de Desarrollo Institucional (MINEDUC), Chile.

Ibarrola, M. (1982). La formación de profesionales y la producción nacional. DIE-CINVESTAV-IPN, México.

Latapí, P. (2007). Conferencia Magistral al recibir el Doctorado Honoris Causa por la Universidad Autónoma Metropolitana de México. REICE - Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 5(3).

Lorey, D. (1993). El sistema universitario y el desarrollo económico en México desde 1929. The University and economic development in México since 1929. Stanford, University. Press Stanford.

Muñoz, C. (1982). Las relaciones entre el desarrollo económico y la escuela. En educación y empleo y desarrollo económico. Revista del Consejo Nacional Técnico de la Educación, III (40), 4ta. Época.

Muñoz, C. (1985). Aplicación de la teoría económica a la planeación de la educación superior. Trabajo presentado en el II Coloquio de Pedagogía sobre el tema “La educación Hoy”. México.

Navarro, M. A. (2000). Posponer la vida. Educación Superior y Trabajo en Tamaulipas. Primera edición. Editorial Porrúa.

Rial, A. (s.f.). Diseño curricular por competencias: el reto de la evaluación. Departamento de didáctica y organización escolar. Universidad de Santiago, Chile. https://cursa.ihmc.us/rid=1JCBC9JV0-CCJYWH-16R6/Evaluaci%C3%B3n%20por%20competencias%20Antonio%20Rial.pdf

Riquelme, M. A. (1982). Educación y empleo: una relación cuestionable. Revista paraguaya de Sociología, 19(53).

Published

2023-12-01

How to Cite

Lladó Lárraga, D. M., Espinosa Barajas, J. H., & Leal Ríos, F. (2023). Entrepreneurship. Challenge of higher education in the face of the global and flexible labor market. EDUCIENCIA, 8(1), 40–47. https://doi.org/10.29059/educiencia.v8i1.249

Issue

Section

Essays

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.